Isteri Memohon Cerai
Saya ingin bertanya soalan.Apa yang saya tahu adalah berdosa besar apabila seorang isteri meminta cerai(tdk masuk syurga)dari suaminya.Saya sebagai isteri kedua dan suami tdk berlaku adil terhadap saya.sering mambezakan dan sentiasa mendahulukan isteri pertama sehingga sanggup tdk balik kerumah saya berminggu lamanya sedangkan hari2 pulang kerumah isteri pertamanya.Selain itu dia juga takut/mengikut kata isteri pertamanya.Perkahwinan kami adalah di luar pengetahuan isteri pertamanya. Tujuan kami kahwin adalah utk megelakkan diri dari terjerumus kelembah hina tetapi akhirnya saya menjeruk rasa disbbkan ketidak adilannya.soalan saya :1)Saya sering menyuarakan ketidakpusan hati saya dan meminta hak saya ditunaikan.akibatnya pergaduhan berlaku krn suami saya ingin menjaga serta tdk mahu melukakan hati isteri pertamanya.berdosakah saya sbg seorang isteri? saya cuma meminta hak saya.Tdk lebih dari itu.suami saya juga tdk boleh bertolak ansur dgn saya dalam perkara ini.
2)Berdosakah saya sekiranya meminta cerai darinya kerana tdk tahan dgn keadaan tersebut dan mencari org lain sebagai pengganti?saya cuma mahu suami yang bertanggungjawab dan dpt menjaga saya.utk pengetahuan tuan , kami belum mempunyai anak.
Harap tuan boleh beri penjelasan .
*****************
وعليكم السلام و رحمة الله وبركاته
{ بسم الله الرحمن الرحيم }
رب إشرح لي صدري و يسرلي أمري وأحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي
Alhamdulillah , Segala Puja – Puji hanyalah milik Allah Ta'ala semata-mata. Selawat dan salam ke atas Baginda Rasulullah s.a.w, ahli keluarga baginda yang suci, para sahabat yang kesemua mereka itu merupakan golongan yang amat mulia, para ulama' yang mukhlisin , para mujahidin di Jalan Allah Ta'ala dan seluruh muslimin. Amin.
Terima Kasih kepada Puan Melati yang mengemukakan soalan di atas . Dan terima kasih juga kepada moderator kami , Saudara Jawana yang memberikan gambaran mengenai prosedur jabatan guaman di dalam mengendalikan kes seperti ini .
Memang benar terdapat beberapa hadis yang sahih bersumber daripada Baginda Rasulullah s.a.w yang melarang seseorang wanita itu meminta talaq ( diceraikan ) daripada suaminya . Di antara hadis tersebut ialah :
Sabda Baginda Rasulullah s.a.w :
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَيُّمَا امْرَأَةٍ سَأَلَتْ زَوْجَهَا الطَّلَاقَ مِنْ غَيْرِ مَا بَأْسٍ فَحَرَامٌ عَلَيْهَا رَائِحَةُ الْجَنَّةِ
Ertinya : Baginda Nabi s.a.w pernah bersabda : “ Mana-mana wanita yang meminta cerai daripada suaminya TANPA ADA SEBARANG SEBAB YANG MENDESAK , maka haramlah baginya ( wanita itu ) mencium bau syurga “~ Hadis diriwayatkan oleh Al-Imam Ahmad rh di dalam musnadnya ( 5 / 277 ) , Al-Imam Abu Daud ( 2 / 2226 ) , Al-Imam at-Tirmizie rh ( 3 / 1187 ) , Al-Imam Ibnu Majah rh ( 1 / 2055 ) , Al-Imam Ibnu Hibban rh ( 6 / 191 Ihsan ) dan Al-Imam al-Hakim rh di dalam Al-Mustadrak ( 2 / 2002 ) . Al-Imam at-Tirmizie rh mengatakan hadis ini berstatus HADIS HASAN , manakala Al-Imam al-Hakim rh pula mengatakan ia berstatus HADIS SAHIH MENURUT SYARAT al-Imam al-Bukhari rh dan al-Imam Muslim rh , dan ia disokong oleh Al-Imam az-Zahabi rh serta dianggap sahih oleh Syeikh al-Albani rh ( Sahih al-Jamie’ as-Soghir : 1 / 2706 ) .
### Yang jelas daripada hadis di atas , wanita yang tidak akan dapat mencium bau syurga ialah wanita yang memohon cerai ( talaq ) daripada suaminya TANPA ADA sebarang sebab-sebab yang dibenarkan syarak . Contohnya : Si isteri meminta cerai kerana suaminya sudah tidak mampu lagi berlaku adil , ataupun kerana sudah tiada lagi cara untuk mendamaikan hubungan di antara suami-isteri , ataupun di sebabkan si isteri sudah mula membenci suaminya hinggakan tidak lagi mampu melayan suaminya sebagaimana layanan yang patut diberikan oleh isteri kepada suaminya .
### Daripada hadis di atas dan masalah yang puan kemukakan , maka tindakan puan meminta cerai daripada suami puan adalah SATU PERKARA YANG DIBENARKAN OLEH SYARIAT ISLAM . Dan ia dibenarkan oleh syariat Islam lantaran sesebuah kehidupan rumah-tangga itu MESTILAH diasaskan di atas perasaan saling bertanggung-jawab ke atas pasangan masing-masing dan apabila sifat itu sendiri sudah tiada pada salah-seorang daripada mereka ataupun kedua-dua , maka sudah tentu tiada ertinya lagi hidup bersama sebagai sepasang suami – isteri .
### Dan sebagai mana seseorang lelaki itu dibenarkan menceraikan isterinya yang nusyuz ( derhaka ~ menurut pandangan syariat ) , maka begitulah juga dengan si isteri yang boleh memohon diceraikan apabila berhadapan dengan situasi sebagai mana yang puan nyatakan di atas .
### Kalaulah TIDAK BOLEH LANGSUNG menceraikan isteri secara talaq dan jika TIDAK BOLEH LANGSUNG si isteri memohon cerai secara fasakh ataupun khuluk ( sebagai mana ajaran Kristian ) , maka apalah ertinya Allah Ta’ala membenarkan talaq ( cerai ) itu dilakukan di kala sudah tiada lagi jalan untuk berdamai ataupun hidup bersama ? .
### Namun , sebelum puan mengambil keputusan yang nekad itu , silalah fikirkan kembali semasak-masaknya dan cubalah lagi cari jalan penyelesaian . Di samping bermohon kepada Allah Ta’ala agar suami puan kembali ke pangkal jalan dan dapat melaksanakan tugasnya dengan baik sebagai seorang suami misali .
Mudah-mudahan Puan Melati sentiasa diberikan petunjuk dan pimpinan Ilahi dan semoga Allah Ta’ala sentiasa memberikan kita petunjuk-Nya di dalam segala perkara yang diredhai-Nya . Amin Ya Rabbal ‘Alamin . :doa
Sekian . Semoga ada manfaatnya bersama .
Wallahu A'alam Bis Sowab
Wahuwa Yahdi Ila Sabilir Rasyad
و صلّى الله على سيّدنا محمّد و على آاله و صحبه و سلّم والحمد لله رّب العالمين
RUJUKAN & SARANAN PEMBACAAN
1 ~ AL-JAMIE’ as-SOGHIR
Oleh : Al-‘Allamah Imam al-Hafiz as-Suyuthi rh .
Jilid 2 , Hadis : 2944
Terbitan : Maktabah Nazar Mustafa al-Baz , Riyadh
2 ~ FAIDHUL QADIR SYARH AL-JAMIE’ as-SOGHIR
Oleh : Al-‘Allamah Syeikh Muhammad Abdul Rauf al-Manawi rh
Jilid : 3 , Hadis : 2944 , Halaman : 178
Terbitan : Darul Kutoob al-Ilmiyah , Beirut
3 ~ Penerangan Lisan Daripada Syeikh Soleh Hamdi as-Sisi ha
{ MA Hadis , Universiti al-Azhar & Pendakwah Kem. Waqaf , Mesir }Darah Sebelum Bersalinan
Postby al-baihaqi »:salam WBT
seperti tajuk tertera, saya ingin bertanyakan mengenai isteri saya.
ketika dia sudah menghadapi sakit ketik bersalin, badan mengeluarkan darah dan air ketuban?
soalan satu, adakah darah itu dikira sebagai darah wiladah?
soalan dua, adakah dia perlu mengqada' solat yang ditinggalkan(*) selepas keluarnya darah itu?
(*)pada waktu itu dia tidak solat kerana terlampau sakit.
mohon pencerahan ahli panel al-ahkam.
wassalam.
*************************************
Postby kamin »
Wa’alaikumussalam
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan ini dengan kadar kemampuan yang ada, inSyaAllah.
Menurut kitab Kashshaaf al-Qinaa’ (1/219) bahawa jika dia melihat darah keluar 3 hari atau kurang sebelum anak dilahirkan, diikuti dengan tanda sakit, maka ini adalah nifas, seperti darah yang keluar semasa kelahiran bayi.
Jika air sahaja yang keluar dan bukan darah, maka itu bukannya nifas.
Hukum wanita didalam nifas adalah sama dengan wanita didalam haid tanpa khilaf. Menurut Mazhab Syafie 'Apa yang diharamkan semasa nifas adalah diharamkan didalam haid'. Bagi Mazhab Maiki pula 'larangan didalam nifas semuanya dilarang didalam haid'. [al-Mufasal, 1/169]. WA.
Sekian, wassalam
Darah Nifas Berhenti 7 Hari
Postby hasran »
:salam ,
Ingin bertanya tentang status suci keatas darah nifas yang berhenti 5~7 hari selepas kelahiran? Adakah perlu bersuci dan mengerjakan solat atau perlu tunggu?
:wassalam
**********************************
Postby kamin »
Wa’alaikumussalam
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan ini dengan kadar kemampuan yang ada, InSyaAllah.
Menurut Dr Abdul Karim Zaidan waktu minima nifas tidak ada, dan ini merupakan pandangan ijma' fuqaha'. Dengan ertikata lain, sebaik sahaja tidak keluar lagi darah, maka wanita tersebut boleh mandi dan menunaikan solat. Menurut Dr Abdul Karim Zaidan lagi, pandangan yang rajih didalam hal waktu maksima nifas pula adalah 40 hari sebagaimana hadith dari Ummu Salamah [al-Mufasal, 1/109] :
كَانَتِ النُّفَسَاءُ تَجْلِسُ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَرْبَعِينَ يَوْمًا ..
"Semasa waktu Rasulullah , wanita didalam nifas akan duduk (dikecualikan dari puasa dan solat, dsb) selama 40 hari..." [Riwayat al-Tirmudzi]
Imam al-Tirmudzi didalam komentarnya terhadap hadith ini berkata, telah ijma' ulama dari kalangan sahabat Nabi , taabien, bahawa waktu maksima wanita didalam keadaan nifas tidak perlu menunaikan solat adalah selama 40 hari, melainkan telah bersih sebelum ini,maka hendaklah ia mandi dan bersolat.
Ada juga situasi dimana wanita yang melahirkan anak tidak langsung terdapatnya darah nifas. Ibn Qudamah rh mengatakan bahwa wanita tersebut suci, dan bukan didalam keadaan nifas, kerana nifas adalah darah, dan didalam hal ini tidak wujud darah [al-Mughni, 1/429].
Dalam hal ini, setelah wanita tersebut mandi, dia adalah tergolong dibawah hukum wanita yang suci dari semua aspek, wajib keatasnya solat, berpuasa, dsb.
Disebabkan tiada waktu minima nifas, sebaik sahaja didapati sudah tidak ada darah nifas, maka hendaklah wanita tersebut mandi dan menunaikan solat, dsb. WA.
Sekian, wassalam
:salam ,
Ingin bertanya tentang status suci keatas darah nifas yang berhenti 5~7 hari selepas kelahiran? Adakah perlu bersuci dan mengerjakan solat atau perlu tunggu?
:wassalam
**********************************
Postby kamin »
Wa’alaikumussalam
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan ini dengan kadar kemampuan yang ada, InSyaAllah.
Menurut Dr Abdul Karim Zaidan waktu minima nifas tidak ada, dan ini merupakan pandangan ijma' fuqaha'. Dengan ertikata lain, sebaik sahaja tidak keluar lagi darah, maka wanita tersebut boleh mandi dan menunaikan solat. Menurut Dr Abdul Karim Zaidan lagi, pandangan yang rajih didalam hal waktu maksima nifas pula adalah 40 hari sebagaimana hadith dari Ummu Salamah [al-Mufasal, 1/109] :
كَانَتِ النُّفَسَاءُ تَجْلِسُ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَرْبَعِينَ يَوْمًا ..
"Semasa waktu Rasulullah , wanita didalam nifas akan duduk (dikecualikan dari puasa dan solat, dsb) selama 40 hari..." [Riwayat al-Tirmudzi]
Imam al-Tirmudzi didalam komentarnya terhadap hadith ini berkata, telah ijma' ulama dari kalangan sahabat Nabi , taabien, bahawa waktu maksima wanita didalam keadaan nifas tidak perlu menunaikan solat adalah selama 40 hari, melainkan telah bersih sebelum ini,maka hendaklah ia mandi dan bersolat.
Ada juga situasi dimana wanita yang melahirkan anak tidak langsung terdapatnya darah nifas. Ibn Qudamah rh mengatakan bahwa wanita tersebut suci, dan bukan didalam keadaan nifas, kerana nifas adalah darah, dan didalam hal ini tidak wujud darah [al-Mughni, 1/429].
Dalam hal ini, setelah wanita tersebut mandi, dia adalah tergolong dibawah hukum wanita yang suci dari semua aspek, wajib keatasnya solat, berpuasa, dsb.
Disebabkan tiada waktu minima nifas, sebaik sahaja didapati sudah tidak ada darah nifas, maka hendaklah wanita tersebut mandi dan menunaikan solat, dsb. WA.
Sekian, wassalam
Wanita Musafir Kerana Tugas
Postby ibnuwan »
merujuk thread soal-jawab di bawah :
hakikat wanita berkerjaya masa kini memang rata2nya banyak yang akan bermusafir kerana atas kehendak tugas2 mereka. walaupun pekerjaan guru sekalipun seorang wanita tetap dalam tempoh bekerja mereka akan memerlukan diri mereka bermusafir seperti bekursus, jungle trekking, perkhemahan, etc.
tiada kelonggaran kah untuk wanita2 yang bekerjaya ini melakukan musafir tanpa suami atau mahram? contoh seorang wanita terpaksa ke UK untuk bentangkan kertas kerja, suami atau mahram tak ikut sekali tapi ada wanita lain yang bersama2 bermusafir ke sana, bolehkah diberi kelonggaran untuk permasalahan seperti ini?
sekian, tq.
Allah Yang Menguatkan Yang Haq Dan Dialah Penunjuk Jalan Yang Benar!
*****************************
Postby kamin »
wa’alaikumussalam
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan ini dengan kadar kemampuan yang ada, InSyaAllah.
Jawapan berikut adalah ringkasan kepada fatwa / artikel yang diambil dari Laman UZAR, yang mewakili pandangan ulama’ yang membenarkan wanita bermusafir tanpa ditemani Mahram.
Kesimpulan fatwa Syiekh Saami al-Majid : Terdapat ramai ulama’ yang melarang wanita bermusafir tanpa ditemani Mahram. Bagi mereka, walaupun keadaan sekarang sudah berubah, aman didalam perjalanan, larang tersebut tidak diangkat. Ada yang menyamakan ruhsah (keringanan) solat Qasar kepada orang yang sedang bermusafir, dimana keringanan ini tidak pun dilupuskan walaupun keadaan musafir sekarang tidak seteruk dahulu (zaman bermusafir menggunakan unta dan berjalan kaki).
Namun demikian, ada dikalangan ulama’ yang membenarkannya. Ulama Malik, al-Auza’ie, dan beberapa orang dikalangan ulama’ Syafie mengatakan bahawa perlunya Mahram menemani wanita tersebut bukanlah menjadi syarat wajibnya Haji (wanita bermusafir menunaikan Haji tanpa Mahram). Hanya menjadi syarat adalah selamat didalam perjalanan. Selamat perjalanan boleh dicapai dengan ditemani Mahram, atau kumpulan Wanita yang dipercayai. Ada dikalangan ulama’ menyebut, jika wujudnya faktor “selamat didalam perjalanan”, maka tidak perlu lagi orang menemaninya.
Dibolehkan lagi terutamanya apabila Wanita tersebut sukar mendapatkan Mahram dan beliau selamat didalam perjalanan. WA.
Berikut adalah fatwa penuhnya :
sekian,wassalam
merujuk thread soal-jawab di bawah :
Hukum Melancong Tanpa Mahram
Postby mercury » Nov 30th, '09, 15:52
assalamu 'alaykum.
1. seorang wanita belajar di luar negara tanpa mahram. apa hukum dia melancong ke negara2 lain sepanjang musim cuti tanpa mahramnya, tetapi bersama sekumpulan wanita muslimah lain?
2. adakah sama hukum melancong ke negara2 islam dan negara2 kuffar?
jazamukumullahu khair.
**********************
Postby Abu_Umair »
بسم الله
والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه
1. Wanita dilarang bermusafir kecuali bersama-sama dengan suami atau mahram. Kerana dalam hadis yang disepakati kesahihannya menyebut:
لا تسافر المرأة ثلاثة أيام إلا مع ذي محرم
"Janganlah seorang wanita bermusafir perjalanan tiga hari kecuali kecuali bersama mahram". Direkod dalam Sahih Bukhari (no: 1036) dan Muslim (no: 1338).
Larangan ini adalah meliputi semua bentuk perjalanan yang dinamakan musafir. (Syarah Sahih Muslim oleh Nawawi 9/103).
Berdasarkan hadis ini, haram seseorang wanita keluar musafir tanpa ditemani suami atau mahram, walaupun dia keluar bersama dengan wanita-wanita muslimah lain.
Kata Imam Nawawi tentang hukum wanita bermusafir untuk selain haji wajib, seperti haji sunat, urusan perniagaan, lawatan dan lain-lain. Katanya: "Setengah ulama mengatakan harus dengan ditemani wanita-wanita yang dipercayai, seperti masalah haji Islam. Dan Jumhur mengatakan hukumnya adalah HARAM kecuali ditemani suami atau mahram. Inilah pendapat yang sahih berdasarkan hadis-hadis yang sahih". (Syarah Muslim 9/104).
2. Samada musafir tersebut ke negara Islam atau bukan, hukumnya adalah sama iaitu mesti ditemani dengan suami atau mahram. Malah, hukumnya lebih berat jika ke negara bukan Islam, kerana ancaman terhadap muslimah di sana lebih kuat dan fitnah lebih besar.
Para ulama tidak mengesyorkan orang Islam melancong ke negara kufur kecuali atas alasan keperluan mendesak. Ia bagi mengelakkan ancaman terhadap akidah, agama, dan akhlak.
Wallahu A'lam.
***************************
Postby al-baihaqi »
salam,
dlm persoalan ini, pernah sy terdgr yg pengharaman ini dibuat kerana keadaan ketika itu yg mengancam umat Islam.dan selepas kewafatan Rasul SAW, Aisyah ra sendiri pernah menunaikan haji sendirian(tidak pasti kesahihan sumber).
adakah kekeliruan ini benar atau sebaliknya?
mohon pencerahan.
wassalam.
**********************************
Postby Abu_Umair » Jan 15th, '10, 14:00
Waalaikumussalam
Dalam masalah wanita bermusafir untuk mengerjakan haji, tetapi tidak ada mahram, ada pendapat yang mengharuskan jika dia bersama wanita lain yang dipercayai, dan perjalanannya dijamin selamat.
Pendapat ini dipilih dalam mazhab Syafie dan beliau menukilkan pendapat ini daripada Aisyah, Ibn Umar dan Ibn Zubair r.a. (rujuk Al-Umm 2/127)
Diriwayatkan juga Aisyah r.a. berkata, "Bukan semua wanita ada mahram". (Musannaf Ibn Abi Syaibah no: 15176).
Wallahu A'lam.
Postby mercury » Nov 30th, '09, 15:52
assalamu 'alaykum.
1. seorang wanita belajar di luar negara tanpa mahram. apa hukum dia melancong ke negara2 lain sepanjang musim cuti tanpa mahramnya, tetapi bersama sekumpulan wanita muslimah lain?
2. adakah sama hukum melancong ke negara2 islam dan negara2 kuffar?
jazamukumullahu khair.
**********************
Postby Abu_Umair »
بسم الله
والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه
1. Wanita dilarang bermusafir kecuali bersama-sama dengan suami atau mahram. Kerana dalam hadis yang disepakati kesahihannya menyebut:
لا تسافر المرأة ثلاثة أيام إلا مع ذي محرم
"Janganlah seorang wanita bermusafir perjalanan tiga hari kecuali kecuali bersama mahram". Direkod dalam Sahih Bukhari (no: 1036) dan Muslim (no: 1338).
Larangan ini adalah meliputi semua bentuk perjalanan yang dinamakan musafir. (Syarah Sahih Muslim oleh Nawawi 9/103).
Berdasarkan hadis ini, haram seseorang wanita keluar musafir tanpa ditemani suami atau mahram, walaupun dia keluar bersama dengan wanita-wanita muslimah lain.
Kata Imam Nawawi tentang hukum wanita bermusafir untuk selain haji wajib, seperti haji sunat, urusan perniagaan, lawatan dan lain-lain. Katanya: "Setengah ulama mengatakan harus dengan ditemani wanita-wanita yang dipercayai, seperti masalah haji Islam. Dan Jumhur mengatakan hukumnya adalah HARAM kecuali ditemani suami atau mahram. Inilah pendapat yang sahih berdasarkan hadis-hadis yang sahih". (Syarah Muslim 9/104).
2. Samada musafir tersebut ke negara Islam atau bukan, hukumnya adalah sama iaitu mesti ditemani dengan suami atau mahram. Malah, hukumnya lebih berat jika ke negara bukan Islam, kerana ancaman terhadap muslimah di sana lebih kuat dan fitnah lebih besar.
Para ulama tidak mengesyorkan orang Islam melancong ke negara kufur kecuali atas alasan keperluan mendesak. Ia bagi mengelakkan ancaman terhadap akidah, agama, dan akhlak.
Wallahu A'lam.
***************************
Postby al-baihaqi »
salam,
dlm persoalan ini, pernah sy terdgr yg pengharaman ini dibuat kerana keadaan ketika itu yg mengancam umat Islam.dan selepas kewafatan Rasul SAW, Aisyah ra sendiri pernah menunaikan haji sendirian(tidak pasti kesahihan sumber).
adakah kekeliruan ini benar atau sebaliknya?
mohon pencerahan.
wassalam.
**********************************
Postby Abu_Umair » Jan 15th, '10, 14:00
Waalaikumussalam
Dalam masalah wanita bermusafir untuk mengerjakan haji, tetapi tidak ada mahram, ada pendapat yang mengharuskan jika dia bersama wanita lain yang dipercayai, dan perjalanannya dijamin selamat.
Pendapat ini dipilih dalam mazhab Syafie dan beliau menukilkan pendapat ini daripada Aisyah, Ibn Umar dan Ibn Zubair r.a. (rujuk Al-Umm 2/127)
Diriwayatkan juga Aisyah r.a. berkata, "Bukan semua wanita ada mahram". (Musannaf Ibn Abi Syaibah no: 15176).
Wallahu A'lam.
hakikat wanita berkerjaya masa kini memang rata2nya banyak yang akan bermusafir kerana atas kehendak tugas2 mereka. walaupun pekerjaan guru sekalipun seorang wanita tetap dalam tempoh bekerja mereka akan memerlukan diri mereka bermusafir seperti bekursus, jungle trekking, perkhemahan, etc.
tiada kelonggaran kah untuk wanita2 yang bekerjaya ini melakukan musafir tanpa suami atau mahram? contoh seorang wanita terpaksa ke UK untuk bentangkan kertas kerja, suami atau mahram tak ikut sekali tapi ada wanita lain yang bersama2 bermusafir ke sana, bolehkah diberi kelonggaran untuk permasalahan seperti ini?
sekian, tq.
Allah Yang Menguatkan Yang Haq Dan Dialah Penunjuk Jalan Yang Benar!
*****************************
Postby kamin »
wa’alaikumussalam
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan ini dengan kadar kemampuan yang ada, InSyaAllah.
Jawapan berikut adalah ringkasan kepada fatwa / artikel yang diambil dari Laman UZAR, yang mewakili pandangan ulama’ yang membenarkan wanita bermusafir tanpa ditemani Mahram.
Kesimpulan fatwa Syiekh Saami al-Majid : Terdapat ramai ulama’ yang melarang wanita bermusafir tanpa ditemani Mahram. Bagi mereka, walaupun keadaan sekarang sudah berubah, aman didalam perjalanan, larang tersebut tidak diangkat. Ada yang menyamakan ruhsah (keringanan) solat Qasar kepada orang yang sedang bermusafir, dimana keringanan ini tidak pun dilupuskan walaupun keadaan musafir sekarang tidak seteruk dahulu (zaman bermusafir menggunakan unta dan berjalan kaki).
Namun demikian, ada dikalangan ulama’ yang membenarkannya. Ulama Malik, al-Auza’ie, dan beberapa orang dikalangan ulama’ Syafie mengatakan bahawa perlunya Mahram menemani wanita tersebut bukanlah menjadi syarat wajibnya Haji (wanita bermusafir menunaikan Haji tanpa Mahram). Hanya menjadi syarat adalah selamat didalam perjalanan. Selamat perjalanan boleh dicapai dengan ditemani Mahram, atau kumpulan Wanita yang dipercayai. Ada dikalangan ulama’ menyebut, jika wujudnya faktor “selamat didalam perjalanan”, maka tidak perlu lagi orang menemaninya.
Dibolehkan lagi terutamanya apabila Wanita tersebut sukar mendapatkan Mahram dan beliau selamat didalam perjalanan. WA.
Berikut adalah fatwa penuhnya :
A Woman Traveling Without a Mahram
By : Shaikh Sâmî al-Mâjid
The Islamic legal rulings that pertain to the daily affairs of life are always connected to the welfare of the people in their individual lives and in their relationships with each other. Such rulings, therefore, have causes that can be grasped by reason and understood in a clear and precise manner.
These rulings differ from those that pertain to acts of worship, since acts of worship are connected to the benefits of the Hereafter and our direct relationship with Allah. Such matters are generally not discernable to the human intellect. Many great scholars have tried to determine the wisdom behind why we do certain things in prayer and in pilgrimage - and quite often they have failed and said: "This is purely a matter that we must accept on faith. Allah knows best about it."
The ruling that a woman may not travel without her husband or a male escort from her immediate family (a mahram) falls under the first category of rulings. We can appreciate the reason for the prohibition. When we understand that the reason for this prohibition is the fear for her sanctity and honor and the fear that she might be taken advantage of or raped, then we know that the issue is one that needs to be weighed in light of the benefits and harm present in a given situation.
Therefore, we have the opinion in Islamic Law that it is permissible for a woman to travel without a mahram when she is reasonably assured of her safety or when traveling poses no more danger for her than staying at home. The latter situation is often the case in non-Muslim countries where walking down her own street can be more dangerous for her and full of temptation that sitting on board an airplane. The environment of an airplane is quite often safer and more wholesome than that of the neighborhood in which she lives.
From this point of departure, we shall present the evidence and juristic reasoning of the people of knowledge:
`Adî b. Hâtim relates that Allah's Messenger (peace be upon him) said to him: "O `Adî, have you seen al-Hîrah (a region in Iraq)."
`Adî replied: "I have not seen it, but I have heard of it."
Allah's Messenger (peace be upon him) said: "If you live long enough, you will see a woman departing by camel in a litter and traveling until she reaches the Ka`bah without fearing anyone but Allah."
`Adî informs us that he thought to himself: "Where are the robbers and bandits who run rampant through the land?" Then `Adî says: "I have seen a woman travel by camel litter from al-Hirâh to the Ka`bah fearing no one but Allah." [Sahîh al-Bukhârî]
This hadîth shows us that it is permissible for a woman to travel unescorted if the road is safe. Someone might argue that the statement of the Prophet (peace be upon him) is merely reporting that such a thing would one day take place, not that it is permissible. However, this argument is weak. This statement is made in a context of praising Islam and showing its future ascendancy. Therefore, it must be assumed that what is being used to indicate such praise is permissible in and of itself. Moreover, `Adî b. Hâtim saw this woman and did not condemn her action, nor did anyone else.
Al-Bâjî, in al-Muntaqâ, writes: "Perhaps what some of our scholars have said (regarding prohibition) refers only to cases where the woman is alone or with a small group. As for the great caravans and the secure major thoroughfares, they are to me no different than the places of residence that are filled with markets and merchants. In such cases, her safety is secured without the presence of a mahram or female companions. This opinion has been related to us from al-Awzâ`î."
Qâdî `Iyâd, when discussing the prohibition of a woman traveling without a mahram to escort her, says: "This refers only for a young woman. As for an older woman who is less enticing, she can travel anywhere she wants without her husband or a mahram. Ibn Daqîq al-`Id: considers this a specification of a general ruling in consideration of the meaning behind it."
The great jurists Mâlik and al`Awzâ'î - and also al-Shâfi`î in his more prevalent opinion - rule that a mahram escort is not a condition for a woman to make her obligatory pilgrimage. The only condition is that she will be safe on the journey. Al-Shâfî'î says: "Safety can be achieved by her being chaperoned by her husband or her mahram, or by the company of other trustworthy women."
Some scholars have said that if it is safe enough, she needs no one to accompany her. She can travel alone along with the caravans and be safe. This is indicated by the hadîth of `Adî that we mentioned earlier.
Permissibility is even more certain when a woman cannot find a mahram and her best interests are to be secured by her traveling. Permissibility is indisputable in cases where travel becomes a necessity for her, on account of the principle in Islamic Law that necessity makes unlawful things permissible. This is why the scholars have permitted a woman to travel unescorted to emigrate from a non-Muslim country to a Muslim one. In some situations, they even declare such a journey to be obligatory upon her.
And Allah knows best. And may the peace and blessings be upon our Prophet Muhammad
http://www.zaharuddin.net/index.php?option=com_content&task=view&id=476&Itemid=72.
By : Shaikh Sâmî al-Mâjid
The Islamic legal rulings that pertain to the daily affairs of life are always connected to the welfare of the people in their individual lives and in their relationships with each other. Such rulings, therefore, have causes that can be grasped by reason and understood in a clear and precise manner.
These rulings differ from those that pertain to acts of worship, since acts of worship are connected to the benefits of the Hereafter and our direct relationship with Allah. Such matters are generally not discernable to the human intellect. Many great scholars have tried to determine the wisdom behind why we do certain things in prayer and in pilgrimage - and quite often they have failed and said: "This is purely a matter that we must accept on faith. Allah knows best about it."
The ruling that a woman may not travel without her husband or a male escort from her immediate family (a mahram) falls under the first category of rulings. We can appreciate the reason for the prohibition. When we understand that the reason for this prohibition is the fear for her sanctity and honor and the fear that she might be taken advantage of or raped, then we know that the issue is one that needs to be weighed in light of the benefits and harm present in a given situation.
Therefore, we have the opinion in Islamic Law that it is permissible for a woman to travel without a mahram when she is reasonably assured of her safety or when traveling poses no more danger for her than staying at home. The latter situation is often the case in non-Muslim countries where walking down her own street can be more dangerous for her and full of temptation that sitting on board an airplane. The environment of an airplane is quite often safer and more wholesome than that of the neighborhood in which she lives.
From this point of departure, we shall present the evidence and juristic reasoning of the people of knowledge:
`Adî b. Hâtim relates that Allah's Messenger (peace be upon him) said to him: "O `Adî, have you seen al-Hîrah (a region in Iraq)."
`Adî replied: "I have not seen it, but I have heard of it."
Allah's Messenger (peace be upon him) said: "If you live long enough, you will see a woman departing by camel in a litter and traveling until she reaches the Ka`bah without fearing anyone but Allah."
`Adî informs us that he thought to himself: "Where are the robbers and bandits who run rampant through the land?" Then `Adî says: "I have seen a woman travel by camel litter from al-Hirâh to the Ka`bah fearing no one but Allah." [Sahîh al-Bukhârî]
This hadîth shows us that it is permissible for a woman to travel unescorted if the road is safe. Someone might argue that the statement of the Prophet (peace be upon him) is merely reporting that such a thing would one day take place, not that it is permissible. However, this argument is weak. This statement is made in a context of praising Islam and showing its future ascendancy. Therefore, it must be assumed that what is being used to indicate such praise is permissible in and of itself. Moreover, `Adî b. Hâtim saw this woman and did not condemn her action, nor did anyone else.
Al-Bâjî, in al-Muntaqâ, writes: "Perhaps what some of our scholars have said (regarding prohibition) refers only to cases where the woman is alone or with a small group. As for the great caravans and the secure major thoroughfares, they are to me no different than the places of residence that are filled with markets and merchants. In such cases, her safety is secured without the presence of a mahram or female companions. This opinion has been related to us from al-Awzâ`î."
Qâdî `Iyâd, when discussing the prohibition of a woman traveling without a mahram to escort her, says: "This refers only for a young woman. As for an older woman who is less enticing, she can travel anywhere she wants without her husband or a mahram. Ibn Daqîq al-`Id: considers this a specification of a general ruling in consideration of the meaning behind it."
The great jurists Mâlik and al`Awzâ'î - and also al-Shâfi`î in his more prevalent opinion - rule that a mahram escort is not a condition for a woman to make her obligatory pilgrimage. The only condition is that she will be safe on the journey. Al-Shâfî'î says: "Safety can be achieved by her being chaperoned by her husband or her mahram, or by the company of other trustworthy women."
Some scholars have said that if it is safe enough, she needs no one to accompany her. She can travel alone along with the caravans and be safe. This is indicated by the hadîth of `Adî that we mentioned earlier.
Permissibility is even more certain when a woman cannot find a mahram and her best interests are to be secured by her traveling. Permissibility is indisputable in cases where travel becomes a necessity for her, on account of the principle in Islamic Law that necessity makes unlawful things permissible. This is why the scholars have permitted a woman to travel unescorted to emigrate from a non-Muslim country to a Muslim one. In some situations, they even declare such a journey to be obligatory upon her.
And Allah knows best. And may the peace and blessings be upon our Prophet Muhammad
http://www.zaharuddin.net/index.php?option=com_content&task=view&id=476&Itemid=72.
sekian,wassalam
Saksi Bagi Lafaz Cerai Talak
Postby anakMINANG04 »
:salam
Moga dirahmati Allah..
Pernikahan dan perceraian adalah antara 2 perkara yg tidak boleh dibuat main2 dan bersungguh2...lafaz pernikahan yg terbit dari wali akan sah dengan didengari oleh 2 org saksi...manakala bg lafaz perceraian tidak diperlukan...dia hanya perlu pada lafaz yg jelas dan niat untuk berpisah...
Keadaan semasa sekarang ini dengan kadar perceraian yg semakin meningkat...bagi mengurangkan kadar tersebut dan memenuhi tujuan perkahwinan dan menjaga maslahah ummah...boleh atau tidak lafaz perceraian juga memerlukan kepada saksi???....
Boleh tak pihak tuan panel memaparkan hujah2 yg pro saksi dan kontra saksi?...dan yg mana arjah??
Sekian, tkasih...:wassalam
********************************
Postby kamin »
Wa’alaikumussalam
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan anda dengan kadar kemampuan yang ada, InSyaAllah.
Jumhur ulama dari kalangan sahabat, tabien dan Imam-Imam Mazhab berpendapat bahawa tidak perlu saksi didalam penceraian, dan dikalangan mereka mengatakan kalau ada saksi sekali pun bukanlah disebabkan kewajipan.
Dikalangan Syiah (Ja’fari) dan beberapa ulama’ seperti Jamaluddin al-Qasimi dan Ahmad Shakir, saksi adalah syarat sah talak. Tanpa saksi, talak tersebut tidak sah. Cuma yang menjadi paradoksnya adalah, Nikah Mut’ah di kalangan Syiah tidak memerlukan saksi apabila sesuatu kontrak itu berakhir!
Firman Allah swt :-
Pentafsiran ayat al-Quran ini yang telah memperlihatkan Ahmad Shakir dll mengatakan Talak memerlukan saksi. Jumhur ulama’ memahami ayat ini menjelaskan kepada perbuatan rujuk.
Al-Qurthubi berkata, “Firman Allah swt: ...dan persaksikanlah ...memerintahkan kepada kita untuk mendatangkan saksi semasa talak. Ada pula yang berpendapat bahwa harus mendatangkan saksi semasa rujuk. Yang jelas, keharusan persaksian itu adalah dalam rujuk, tidak dalam talak. Kemudian, persaksian itu hukumnya mandub (sunah) menurut Abu Hanifah, seperti firman Allah swt, sebagaimana persaksian melakukan jual beli. " Sedangkan menurut Imam Syafie, persaksian itu wajib dalam rujuk.
Didalam satu laporan di Arab Saudi, suami telah menceraikan isteri tanpa saksi, dan mereka telah pergi kepada syiekh untuk bertanya. Sheikh tadi menyuruh pasangan tersebut membawa 2 orang saksi yang menyaksikan suaminya melafazkan talak. Jika tidak, talak tersebut terbatal kata syeikh. Implikasi yang lebih besar akan berlaku akibat dari ini:
a. si suami boleh menceraikan isterinya berkali2 disebabkan tanpa saksi talak tersebut tidak sah. Dengan senang sekali si-suami boleh bermain-main dengan lafaz talak ini.
b. Talak dan rujuk ditangan suami. Jika saksi menjadi penentu kepada sebuah penceraian, maka hilanglah hak si-suami itu untuk menentukan masa depannya yang kemungkinan rumahtangganya sudah runtuh.
c. Bagi isteri yang dehaka, sudah tentu sukar untuk suami menceraikannya tanpa saksi. Bayangkan jika si-suami terpaksa menceraikan isterinya akibat tidak dapat memberi nafkah batin, sudah tentu dengan adanya saksi, keadaan itu memalukan beliau.
Hukum talak adalah HARUS, akan tetapi hukumnya berubah-ubah. Ia akan menjadi WAJIB apabila rumahtangga tersebut tidak dapat diselamatkan dengan keputusan hakim Mahkamah Syariah ataupun suami sudah bersumpah menceraikan isterinya. Ia menjadi HARAM jika suami mencerikan isteri didalam haid atau ketika telah suci tetapi baru disetubuhi. Ia akan menjadi SUNAT jika suami tidak dapat menunaikan nafkah batin dan menjadi MAKRUH jika menceraikan isteri tanpa sebab.
Kesimpulannya, jumhur ulama’ mengatakan sah talak tanpa saksi, dan jika didatangkan saksi, ia bukanlah satu kewajipan. Persoalan seperti ini tidak mungkin ulama’ salaf melihat dari satu aspek sahaja, tanpa melihat perpektif yang lebih luas. Lihat sahaja agama Kristian, pasangan suami-isteri tidak dibenarkan bercerai, tetapi realitinya, banyak sekali penceraian walaupun agama Kristian tidak mengizinkan penceraian. Imam Mazhab lebih teliti dalam melihat hukum perceraian ini dalam menafsirkan ayat al-Quran. WA.
Sekian, wassalam
:salam
Moga dirahmati Allah..
Pernikahan dan perceraian adalah antara 2 perkara yg tidak boleh dibuat main2 dan bersungguh2...lafaz pernikahan yg terbit dari wali akan sah dengan didengari oleh 2 org saksi...manakala bg lafaz perceraian tidak diperlukan...dia hanya perlu pada lafaz yg jelas dan niat untuk berpisah...
Keadaan semasa sekarang ini dengan kadar perceraian yg semakin meningkat...bagi mengurangkan kadar tersebut dan memenuhi tujuan perkahwinan dan menjaga maslahah ummah...boleh atau tidak lafaz perceraian juga memerlukan kepada saksi???....
Boleh tak pihak tuan panel memaparkan hujah2 yg pro saksi dan kontra saksi?...dan yg mana arjah??
Sekian, tkasih...:wassalam
********************************
Postby kamin »
Wa’alaikumussalam
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan anda dengan kadar kemampuan yang ada, InSyaAllah.
Jumhur ulama dari kalangan sahabat, tabien dan Imam-Imam Mazhab berpendapat bahawa tidak perlu saksi didalam penceraian, dan dikalangan mereka mengatakan kalau ada saksi sekali pun bukanlah disebabkan kewajipan.
Dikalangan Syiah (Ja’fari) dan beberapa ulama’ seperti Jamaluddin al-Qasimi dan Ahmad Shakir, saksi adalah syarat sah talak. Tanpa saksi, talak tersebut tidak sah. Cuma yang menjadi paradoksnya adalah, Nikah Mut’ah di kalangan Syiah tidak memerlukan saksi apabila sesuatu kontrak itu berakhir!
Firman Allah swt :-
فَإِذَا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ فَارِقُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَأَشْهِدُوا ذَوَيْ عَدْلٍ مِنْكُمْ وَأَقِيمُوا الشَّهَادَةَ لِلَّهِ
“Kemudian, apabila mereka (hampir) habis tempoh idahnya, maka bolehlah kamu pegang mereka (rujuk) dengan cara yang baik atau lepaskan mereka dengan cara yang baik dan adakanlah dua orang saksi yang adil di antara kamu dan hendaklah kamu (yang menjadi saksi) menyempurnakan persaksian itu kerana Allah semata-mata” [surah al-Talak : 2].Pentafsiran ayat al-Quran ini yang telah memperlihatkan Ahmad Shakir dll mengatakan Talak memerlukan saksi. Jumhur ulama’ memahami ayat ini menjelaskan kepada perbuatan rujuk.
Al-Qurthubi berkata, “Firman Allah swt: ...dan persaksikanlah ...memerintahkan kepada kita untuk mendatangkan saksi semasa talak. Ada pula yang berpendapat bahwa harus mendatangkan saksi semasa rujuk. Yang jelas, keharusan persaksian itu adalah dalam rujuk, tidak dalam talak. Kemudian, persaksian itu hukumnya mandub (sunah) menurut Abu Hanifah, seperti firman Allah swt, sebagaimana persaksian melakukan jual beli. " Sedangkan menurut Imam Syafie, persaksian itu wajib dalam rujuk.
Didalam satu laporan di Arab Saudi, suami telah menceraikan isteri tanpa saksi, dan mereka telah pergi kepada syiekh untuk bertanya. Sheikh tadi menyuruh pasangan tersebut membawa 2 orang saksi yang menyaksikan suaminya melafazkan talak. Jika tidak, talak tersebut terbatal kata syeikh. Implikasi yang lebih besar akan berlaku akibat dari ini:
a. si suami boleh menceraikan isterinya berkali2 disebabkan tanpa saksi talak tersebut tidak sah. Dengan senang sekali si-suami boleh bermain-main dengan lafaz talak ini.
b. Talak dan rujuk ditangan suami. Jika saksi menjadi penentu kepada sebuah penceraian, maka hilanglah hak si-suami itu untuk menentukan masa depannya yang kemungkinan rumahtangganya sudah runtuh.
c. Bagi isteri yang dehaka, sudah tentu sukar untuk suami menceraikannya tanpa saksi. Bayangkan jika si-suami terpaksa menceraikan isterinya akibat tidak dapat memberi nafkah batin, sudah tentu dengan adanya saksi, keadaan itu memalukan beliau.
Hukum talak adalah HARUS, akan tetapi hukumnya berubah-ubah. Ia akan menjadi WAJIB apabila rumahtangga tersebut tidak dapat diselamatkan dengan keputusan hakim Mahkamah Syariah ataupun suami sudah bersumpah menceraikan isterinya. Ia menjadi HARAM jika suami mencerikan isteri didalam haid atau ketika telah suci tetapi baru disetubuhi. Ia akan menjadi SUNAT jika suami tidak dapat menunaikan nafkah batin dan menjadi MAKRUH jika menceraikan isteri tanpa sebab.
Kesimpulannya, jumhur ulama’ mengatakan sah talak tanpa saksi, dan jika didatangkan saksi, ia bukanlah satu kewajipan. Persoalan seperti ini tidak mungkin ulama’ salaf melihat dari satu aspek sahaja, tanpa melihat perpektif yang lebih luas. Lihat sahaja agama Kristian, pasangan suami-isteri tidak dibenarkan bercerai, tetapi realitinya, banyak sekali penceraian walaupun agama Kristian tidak mengizinkan penceraian. Imam Mazhab lebih teliti dalam melihat hukum perceraian ini dalam menafsirkan ayat al-Quran. WA.
Sekian, wassalam
Berpantang Lepas Bersalin Dalam Islam
Postby al-baihaqi »
:salam
adakah hukum fiqh mengenai wanita selepas bersalin?
dari segi makanannya, aktivitinya, rehatnya, ibadahnya dan lain2.
untuk makluman, saya tidak menitikberatkan dari segi amalan adat spt 40hari tidak boleh keluar rumah, tidur 7bantal dan sebagainya.
jika ada sirah mengenai para salaf berpantang lebih baik.
dan jika tak keberatan, saya mohon sedikit nasihat buat panduan seluruh muslimah yang baru melahirkan cahaya mata.
mohon pencerahan syeikh panel.
wallahu'alam.
***********************************
Postby kamin »
Wa’alaikumussalam
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan ini dengan kadar kemampuan yang ada, InSyaAllah.
Berpantang bagi seorang wanita selepas melahirkan anak merupakan satu adat dan amalan yang wujud pada sesuatu agama. Bukan orang Melayu sahaja yang berpantang selama 40 hari, malahan dinegara-negara Arab, UK, USA, etc juga ada dikalangan orang Islam ada yang mengamalkan kepercayaan demikian. Malah bukan sahaja orang Islam, bahkan kaum lain pun ada yang mengamalkan amalan tersebut.
Bagi mereka yang berpantang, mereka dilarang dari keluar rumah sepanjang 40 hari. Mereka juga disuruh berpantang dari beberapa jenis makanan seperti timun, buah-buahan dan sayuran yang dikatakan sejuk. Ada juga yang mengamalkan jamu dan juga berurut untuk membetulkan peranakan.
Hakikatnya didalam Islam, tidak ada larangan untuk wanita itu keluar dari rumah kurang dari 40 hari kelahiran bayi. Ia hanyalah adat dan budaya semata-mata.
Angka 40 itu sangat sinonim didalam agama Islam. Dikatakan jumhur ulama' menyatakan bahawa 40 hari merupakan waktu maximum seorang wanita dikecualikan dari melakukan ibadat seperti solat dan puasa. Selepas 40 hari, seseorang wanita itu diwajibkan mandi dan mula bersolat. Ada dikalangan ulama' yang membenarkan selama 60 hari. Ummu Salamah ra. berkata :
Imam al-Tirmudzi didalam komentarnya terhadap hadith ini berkata, telah ijma' ulama dari kalangan sahabat Nabi :saw, taabien, bahawa waktu maksima wanita didalam keadaan nifas tidak perlu menunaikan solat adalah selama 40 hari, melainkan telah bersih sebelum ini,maka hendaklah ia mandi dan bersolat.
Waktu minimum menurut Dr Abdul Karim Zaidan tidak ada hadnya, dan ini padangan ijma' fuqaha'. Dengan ertikata lain, sebaik sahaja tidak keluar lagi darah, maka wanita tersebut boleh mandi dan menunaikan solat. Menurut Dr Abdul Karim Zaidan lagi, pandangan yang rajih didalam hal waktu maksima nifas adalah 40 hari [Mufasal, 1/109].
Hukum wanita didalam nifas adalah sama dengan wanita didalam haid tanpa khilaf. Menurut Mazhab Syafie 'Apa yang diharamkan semasa nifas adalah diharamkan didalam haid'. Bagi Mazhab Maiki pula 'larangan didalam nifas semuanya dilarang didalam haid'. [Mufasal, 1/169].
Jenis-jenis aktiviti yang dilakukan oleh wanita selepas bersalin pada zaman Nabi :saw tidak pula saya berjumpa dengannya. Amalan yang paling hampir adalah bayi yang baru lahir itu hendaklah disusukan oleh wanita lain (selain ibunya) sekurang-kurangnya 2-3 hari selepas kelahirannya. Ini adalah elok sementara menunggu susu ibu tersebut menjadi pekat. Kebanyakkan orang Arab memberi tumpuan pada perkara ini, sebagaimana Nabi :saw diberi kepada Banu Sa'd untuk disusukan di kalangan mereka.
Waktu mengandung 9 bulan itu boleh dikatakan agak lama, maka sudah tentu kesihatan merupakan perkara yang perlu dijaga oleh setiap wanita selepas bersalin. Disini saya mengutip sedikit nasihat Doktor wanita (tulisan Saarah al-Lu'Lu'ah didalam laman sesawang Islamway) mengenai perkara ini :-
Beberapa perubahan yang mungkin berlaku :-
Kesimpulannya, amalan berpantang tidak ada didalam Islam, akan tetapi hakikat 40 hari berpantang (tidak berpuasa, bersolat, dsb) itu merujuk kepada angka maksima seseorang wanita itu didalam nifas. Tidak banyak yang dapat dipetik mengenai bab wanita selepas bersalin dari kitab fiqh. Yang wujud didalam kitab-kitab fiqh adalah amalan menyusu dan amalan-amalan sunat yang dilakukan keatas bayi, seperti memberi nama, aqiqah, bercukur, tahnik, dsb. Ibu Qayyim yang juga merupakan seorang doktor banyak memberi nasihat penjagaan bayi semasa kecil sehinggalah pendidikan mereka. Amalan-amalan lain seperti pemakanan, senaman, kasihatan, dsb bolehlah dilihat didalam buku-buku kesihatan. WA.
beberapa tautan yang boleh dilayari :-
تنظيم فترة ما بعد الولادة
http://www.layyous.com/book%20addition/postnatal%20organization.htm
تعليـــمات بعـــــد الــولادة
http://akhawat.islamway.com/forum/index.php?showtopic=71729
sekian, wassalam
Sumber: http://hafizfirdaus.com/content/view/492/1/
Apakah ciri-ciri yang patut dicari dan dipertimbangkan oleh seorang wanita apabila dia ingin memilih calon suami? Berikut disenaraikan ciri-ciri yang penting, berdasarkan turutan kepentingannya.
Pertama: Agama.
Ciri pertama yang mesti diperhatikan ialah agama calon suami. Pastikan suami seorang muslim. Jika dia seorang bukan muslim, jemputlah dia ke arah agama Islam. Pastikan sebab utama dia memeluk Islam ialah kerana sayangkan Allah dan Rasulullah, bukan kerana sayangkan anda.
Jika calon memang beragama Islam, maka langkah seterusnya ialah memerhatikan tahap keislamannya. Kita tidak mahu Islam yang biasa-biasa, tetapi muslim yang berilmu, beriman dan beramal shalih.
Di sini calon suami bukanlah semestinya seorang ustaz berkelulusan jurusan agama. Akan tetapi dia hendaklah orang yang menaruh minat kepada Islam, berusaha untuk mendalami ilmu-ilmunya, rajin mengerjakan amal shalih dan menjauhi perkara mungkar. Ini penting kerana suami dipertanggungjawabkan untuk memelihara dirinya dan rumahtangganya dari api neraka. Allah berfirman: “Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka.” [al-Tahrim 66:06]
Perkara penting untuk turut diperhatikan, jangan hanya harap suami memiliki nilai agama yang bagus. Anda juga sebagai isteri mesti memiliki nilai agama yang baik agar dapat memainkan peranan sebagai isteri yang berilmu, beriman dan beramal shalih. Tidak dilupakan, sebagai isteri yang dapat menasihati dan membetulkan suami. Ini kerana kaum muslimin (lelaki) dan muslimat (perempuan) sebenarnya saling membantu antara satu sama lain:
Dan orang-orang lelaki yang beriman dan orang-orang perempuan yang beriman, sebahagiannya menjadi penolong bagi sebahagian yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan dan melarang daripada berbuat kejahatan dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan Rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. [al-Taubah 9:71]
Kedua: Keluarga.
Ciri kedua yang perlu diperhatikan ialah sikap calon suami kepada keluarganya, khasnya ibubapanya. Ini kerana Islam amat menekankan seorang anak untuk berbuat baik kepada ibubapanya. Rasulullah bersabda: “Keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibubapa manakala kemurkaan Allah terletak pada kemurkaan ibubapa.” [Shahih Sunan al-Tirmizi, no: 1899]
Maka calon suami itu jika dia memiliki kefahaman agama yang baik akan memastikan ibubapanya redha dan senang menerima anda sebagai bakal menantu. Jika tidak, dia akan bercakap dengan penuh hikmah dan hormat bagi menyakinkan ibubapanya menerima anda sebagai bakal menantu. Dia tidak akan membelakangkan ibubapanya kerana anda, dia tidak akan menderhakai ibubapanya kepada anda. Calon suami hendaklah pandai memainkan peranannya di jalan pertengahan di antara ibubapanya dan anda sebagai bakal isterinya.
Di antara ayah dan ibu, seorang anak hendaklah mengutamakan ibunya berdasarkan sabda Rasulullah: “Sesungguhnya syurga terletak di bawah tapak kakinya (ibu).” [Shahih Sunan al-Nasa’e, no: 3104] Justeru perhatikan bagaimana layanan calon suami terhadap ibunya kerana ia memiliki kaitan yang amat kuat dengan bagaimana dia bakal melayan anda sebagai isteri. Seorang anak lelaki yang melayan ibunya dengan penuh keprihatinan besar kemungkinan akan melayan bakal isterinya dengan penuh keprihatinan juga. Seorang anak lelaki yang mengabaikan ibunya besar kemungkinan akan mengabaikan isterinya juga.
Ketiga: Ciri Kepimpinan.
Lelaki – yakni suami – ialah pemimpin dalam sebuah institusi keluarga. Allah menyatakan tanggungjawab ini: “Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan.” [al-Nisa’ 4:36]
Maka hendaklah anda memerhatikan ciri-ciri kepimpinan calon suami anda. Berikan dia satu senario dan perhatikan bagaimana dia membuat keputusan. Berikan dia satu permasalahan dan perhatikan bagaimana dia menyelesaikannya. Berikan dia satu perancangan dan perhatikan bagaimana dia mengaturnya. Berikan dia satu amanah dan perhatikan bagaimana dia bertanggungjawab ke atasnya.
Berkenaan ciri kepimpnan ini, hendalah diketahui bahawa kebanyakan lelaki masa kini ketandusan ciri kepimpinan. Ini kerana kebanyakan ibubapa mendidik anak lelaki dengan cara membiarkan mereka bermain di luar rumah sesuka hati manakala anak perempuan dididik sikap tanggungjawab menguruskan adik-adik dan pelbagai urusan lain. Hasilnya, kebanyakan wanita bersikap dewasa dan bertanggungjawab manakala kebanyakan lelaki bersikap “sesuka hati” dan tidak memiliki hala tuju yang tertentu.
Berpijak atas sejarah pendidikan ini, maka janganlah mengharapkan calon suami memiliki ciri kepimpinan yang baik. Boleh dijangkakan dia lemah dalam bab ini, maka anda boleh memainkan peranan menyedarkannya dari tidur yang lena. Berikan dia masa dan ruang untuk meningkatkan ciri kepimpinannya.
Keempat: Kewangan.
Suami bertanggungjawab ke atas kewangan (nafkah) isterinya. Rasulullah mengingatkan para suami: “Bertaqwalah kepada Allah berkenaan isteri-isteri kalian….mereka memiliki hak di atas kamu, iaitu nafkah dan pakaian pada kadar yang berpatutan.” [Shahih Muslim, no: 2137]
Perlu dibezakan, tanggungjawab kewangan suami ke atas isteri bukanlah bererti suami mesti kaya. Tidak ada manfaat memiliki suami yang kaya tetapi kedekut, suami yang berharta tetapi tidak memberi nafkah, suami yang berstatus tinggi tetapi masih meminta duit isteri. Akan tetapi yang penting lagi bermanfaat ialah suami yang sedar tanggungjawabnya untuk memberi nafkah kepada isteri pada kadar yang dia mampu.
Perlu juga ditekankan, suami tetap wajib memberi nafkah kepada isteri sekalipun isteri memiliki harta atau pendapatan sendiri. Suami tidak boleh mengabaikan tanggungjawabnya memberi nafkah kepada isteri yang kaya atau berpendapatan, juga tidak boleh memaksa isteri mengeluarkan belanja untuk menampung kewangan keluarga. Isteri dibolehkan mengeluarkan belanja atas pilihan dirinya secara rela, bukan paksaan.
Kelima: Akhlaknya.
Ciri kelima yang tidak kurang penting ialah akhlak calon suami. Rasulullah menekankan: “Sesungguhnya tidaklah sikap santun terdapat pada sesuatu melainkan ia menghiasinya dan tidaklah ia (sikap santun) tercabut dari sesuatu melainkan ia memburukkannya.” [Shahih Muslim, no: 2594]
Cara penampilan, kekemasan pakaian, arah pandangan, bahasa percakapan, kesungguhan mendengar, kejujuran mengaku salah, rendah diri menerima teguran, sabar terhadap apa yang tidak diingini, tenang dalam suasana marah, senyum dalam suasana tenang dan tegas dalam suasana dizalimi, semuanya adalah akhlak mulia yang perlu diperhatikan.
Jangan sekadar memerhatikan akhlak calon suami kepada anda kerana lazimnya ia mestilah baik. Akan tetapi perhatikan akhlak dia kepada orang lain seperti ahli keluarga, rakan kerja, peniaga buah dan pelayan restoran. Dengan cara ini anda dapat bezakan sama ada akhlak baik yang ditunjukkan calon suami kepada anda adalah tulen atau pura-pura.
:salam
adakah hukum fiqh mengenai wanita selepas bersalin?
dari segi makanannya, aktivitinya, rehatnya, ibadahnya dan lain2.
untuk makluman, saya tidak menitikberatkan dari segi amalan adat spt 40hari tidak boleh keluar rumah, tidur 7bantal dan sebagainya.
jika ada sirah mengenai para salaf berpantang lebih baik.
dan jika tak keberatan, saya mohon sedikit nasihat buat panduan seluruh muslimah yang baru melahirkan cahaya mata.
mohon pencerahan syeikh panel.
wallahu'alam.
***********************************
Postby kamin »
Wa’alaikumussalam
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan ini dengan kadar kemampuan yang ada, InSyaAllah.
Berpantang bagi seorang wanita selepas melahirkan anak merupakan satu adat dan amalan yang wujud pada sesuatu agama. Bukan orang Melayu sahaja yang berpantang selama 40 hari, malahan dinegara-negara Arab, UK, USA, etc juga ada dikalangan orang Islam ada yang mengamalkan kepercayaan demikian. Malah bukan sahaja orang Islam, bahkan kaum lain pun ada yang mengamalkan amalan tersebut.
Bagi mereka yang berpantang, mereka dilarang dari keluar rumah sepanjang 40 hari. Mereka juga disuruh berpantang dari beberapa jenis makanan seperti timun, buah-buahan dan sayuran yang dikatakan sejuk. Ada juga yang mengamalkan jamu dan juga berurut untuk membetulkan peranakan.
Hakikatnya didalam Islam, tidak ada larangan untuk wanita itu keluar dari rumah kurang dari 40 hari kelahiran bayi. Ia hanyalah adat dan budaya semata-mata.
Angka 40 itu sangat sinonim didalam agama Islam. Dikatakan jumhur ulama' menyatakan bahawa 40 hari merupakan waktu maximum seorang wanita dikecualikan dari melakukan ibadat seperti solat dan puasa. Selepas 40 hari, seseorang wanita itu diwajibkan mandi dan mula bersolat. Ada dikalangan ulama' yang membenarkan selama 60 hari. Ummu Salamah ra. berkata :
كَانَتِ النُّفَسَاءُ تَجْلِسُ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَرْبَعِينَ يَوْمًا ..
"Semasa waktu Rasulullah :saw , wanita didalam nifas akan duduk (dikecualikan dari puasa dan solat, dsb) selama 40 hari..." [Riwayat al-Tirmudzi]Imam al-Tirmudzi didalam komentarnya terhadap hadith ini berkata, telah ijma' ulama dari kalangan sahabat Nabi :saw, taabien, bahawa waktu maksima wanita didalam keadaan nifas tidak perlu menunaikan solat adalah selama 40 hari, melainkan telah bersih sebelum ini,maka hendaklah ia mandi dan bersolat.
Waktu minimum menurut Dr Abdul Karim Zaidan tidak ada hadnya, dan ini padangan ijma' fuqaha'. Dengan ertikata lain, sebaik sahaja tidak keluar lagi darah, maka wanita tersebut boleh mandi dan menunaikan solat. Menurut Dr Abdul Karim Zaidan lagi, pandangan yang rajih didalam hal waktu maksima nifas adalah 40 hari [Mufasal, 1/109].
Hukum wanita didalam nifas adalah sama dengan wanita didalam haid tanpa khilaf. Menurut Mazhab Syafie 'Apa yang diharamkan semasa nifas adalah diharamkan didalam haid'. Bagi Mazhab Maiki pula 'larangan didalam nifas semuanya dilarang didalam haid'. [Mufasal, 1/169].
Jenis-jenis aktiviti yang dilakukan oleh wanita selepas bersalin pada zaman Nabi :saw tidak pula saya berjumpa dengannya. Amalan yang paling hampir adalah bayi yang baru lahir itu hendaklah disusukan oleh wanita lain (selain ibunya) sekurang-kurangnya 2-3 hari selepas kelahirannya. Ini adalah elok sementara menunggu susu ibu tersebut menjadi pekat. Kebanyakkan orang Arab memberi tumpuan pada perkara ini, sebagaimana Nabi :saw diberi kepada Banu Sa'd untuk disusukan di kalangan mereka.
Waktu mengandung 9 bulan itu boleh dikatakan agak lama, maka sudah tentu kesihatan merupakan perkara yang perlu dijaga oleh setiap wanita selepas bersalin. Disini saya mengutip sedikit nasihat Doktor wanita (tulisan Saarah al-Lu'Lu'ah didalam laman sesawang Islamway) mengenai perkara ini :-
- perkara utama yang perlu dilakukan adalah cukup rehat dan tidor, sekurang-kurangnya 1 minggu
- terus mandi selepas bersalin (mandi wiladah)
- makan diet yang biasa selepas bersalin. Tumpukan kepada makanan yang berprotein, mineral, sayur-sayuran dan buah-buahan.
- digalakkan ibu yang lepas bersalin bergerak selepas 6 jam.
- tidak kembali bekerja hanya selepas 6 minggu.
- terus bersenam sehingga badan menjadi normal
Beberapa perubahan yang mungkin berlaku :-
- perubahan emosi. Ibu yang baru masuk kealam yang baru. Adakalanya stress, dsb. Peranan suami dan keluarga memberi sokongan kepadanya
- perubahan phisiologi didalam waktu post-natal.
Kesimpulannya, amalan berpantang tidak ada didalam Islam, akan tetapi hakikat 40 hari berpantang (tidak berpuasa, bersolat, dsb) itu merujuk kepada angka maksima seseorang wanita itu didalam nifas. Tidak banyak yang dapat dipetik mengenai bab wanita selepas bersalin dari kitab fiqh. Yang wujud didalam kitab-kitab fiqh adalah amalan menyusu dan amalan-amalan sunat yang dilakukan keatas bayi, seperti memberi nama, aqiqah, bercukur, tahnik, dsb. Ibu Qayyim yang juga merupakan seorang doktor banyak memberi nasihat penjagaan bayi semasa kecil sehinggalah pendidikan mereka. Amalan-amalan lain seperti pemakanan, senaman, kasihatan, dsb bolehlah dilihat didalam buku-buku kesihatan. WA.
beberapa tautan yang boleh dilayari :-
تنظيم فترة ما بعد الولادة
http://www.layyous.com/book%20addition/postnatal%20organization.htm
تعليـــمات بعـــــد الــولادة
http://akhawat.islamway.com/forum/index.php?showtopic=71729
sekian, wassalam
Ciri-Ciri Suami Pilihan
Ditulis oleh Kapten Hafiz Firdaus AbdullahSumber: http://hafizfirdaus.com/content/view/492/1/
Apakah ciri-ciri yang patut dicari dan dipertimbangkan oleh seorang wanita apabila dia ingin memilih calon suami? Berikut disenaraikan ciri-ciri yang penting, berdasarkan turutan kepentingannya.
Pertama: Agama.
Ciri pertama yang mesti diperhatikan ialah agama calon suami. Pastikan suami seorang muslim. Jika dia seorang bukan muslim, jemputlah dia ke arah agama Islam. Pastikan sebab utama dia memeluk Islam ialah kerana sayangkan Allah dan Rasulullah, bukan kerana sayangkan anda.
Jika calon memang beragama Islam, maka langkah seterusnya ialah memerhatikan tahap keislamannya. Kita tidak mahu Islam yang biasa-biasa, tetapi muslim yang berilmu, beriman dan beramal shalih.
Di sini calon suami bukanlah semestinya seorang ustaz berkelulusan jurusan agama. Akan tetapi dia hendaklah orang yang menaruh minat kepada Islam, berusaha untuk mendalami ilmu-ilmunya, rajin mengerjakan amal shalih dan menjauhi perkara mungkar. Ini penting kerana suami dipertanggungjawabkan untuk memelihara dirinya dan rumahtangganya dari api neraka. Allah berfirman: “Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka.” [al-Tahrim 66:06]
Perkara penting untuk turut diperhatikan, jangan hanya harap suami memiliki nilai agama yang bagus. Anda juga sebagai isteri mesti memiliki nilai agama yang baik agar dapat memainkan peranan sebagai isteri yang berilmu, beriman dan beramal shalih. Tidak dilupakan, sebagai isteri yang dapat menasihati dan membetulkan suami. Ini kerana kaum muslimin (lelaki) dan muslimat (perempuan) sebenarnya saling membantu antara satu sama lain:
Dan orang-orang lelaki yang beriman dan orang-orang perempuan yang beriman, sebahagiannya menjadi penolong bagi sebahagian yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan dan melarang daripada berbuat kejahatan dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan Rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. [al-Taubah 9:71]
Kedua: Keluarga.
Ciri kedua yang perlu diperhatikan ialah sikap calon suami kepada keluarganya, khasnya ibubapanya. Ini kerana Islam amat menekankan seorang anak untuk berbuat baik kepada ibubapanya. Rasulullah bersabda: “Keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibubapa manakala kemurkaan Allah terletak pada kemurkaan ibubapa.” [Shahih Sunan al-Tirmizi, no: 1899]
Maka calon suami itu jika dia memiliki kefahaman agama yang baik akan memastikan ibubapanya redha dan senang menerima anda sebagai bakal menantu. Jika tidak, dia akan bercakap dengan penuh hikmah dan hormat bagi menyakinkan ibubapanya menerima anda sebagai bakal menantu. Dia tidak akan membelakangkan ibubapanya kerana anda, dia tidak akan menderhakai ibubapanya kepada anda. Calon suami hendaklah pandai memainkan peranannya di jalan pertengahan di antara ibubapanya dan anda sebagai bakal isterinya.
Di antara ayah dan ibu, seorang anak hendaklah mengutamakan ibunya berdasarkan sabda Rasulullah: “Sesungguhnya syurga terletak di bawah tapak kakinya (ibu).” [Shahih Sunan al-Nasa’e, no: 3104] Justeru perhatikan bagaimana layanan calon suami terhadap ibunya kerana ia memiliki kaitan yang amat kuat dengan bagaimana dia bakal melayan anda sebagai isteri. Seorang anak lelaki yang melayan ibunya dengan penuh keprihatinan besar kemungkinan akan melayan bakal isterinya dengan penuh keprihatinan juga. Seorang anak lelaki yang mengabaikan ibunya besar kemungkinan akan mengabaikan isterinya juga.
Ketiga: Ciri Kepimpinan.
Lelaki – yakni suami – ialah pemimpin dalam sebuah institusi keluarga. Allah menyatakan tanggungjawab ini: “Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan.” [al-Nisa’ 4:36]
Maka hendaklah anda memerhatikan ciri-ciri kepimpinan calon suami anda. Berikan dia satu senario dan perhatikan bagaimana dia membuat keputusan. Berikan dia satu permasalahan dan perhatikan bagaimana dia menyelesaikannya. Berikan dia satu perancangan dan perhatikan bagaimana dia mengaturnya. Berikan dia satu amanah dan perhatikan bagaimana dia bertanggungjawab ke atasnya.
Berkenaan ciri kepimpnan ini, hendalah diketahui bahawa kebanyakan lelaki masa kini ketandusan ciri kepimpinan. Ini kerana kebanyakan ibubapa mendidik anak lelaki dengan cara membiarkan mereka bermain di luar rumah sesuka hati manakala anak perempuan dididik sikap tanggungjawab menguruskan adik-adik dan pelbagai urusan lain. Hasilnya, kebanyakan wanita bersikap dewasa dan bertanggungjawab manakala kebanyakan lelaki bersikap “sesuka hati” dan tidak memiliki hala tuju yang tertentu.
Berpijak atas sejarah pendidikan ini, maka janganlah mengharapkan calon suami memiliki ciri kepimpinan yang baik. Boleh dijangkakan dia lemah dalam bab ini, maka anda boleh memainkan peranan menyedarkannya dari tidur yang lena. Berikan dia masa dan ruang untuk meningkatkan ciri kepimpinannya.
Keempat: Kewangan.
Suami bertanggungjawab ke atas kewangan (nafkah) isterinya. Rasulullah mengingatkan para suami: “Bertaqwalah kepada Allah berkenaan isteri-isteri kalian….mereka memiliki hak di atas kamu, iaitu nafkah dan pakaian pada kadar yang berpatutan.” [Shahih Muslim, no: 2137]
Perlu dibezakan, tanggungjawab kewangan suami ke atas isteri bukanlah bererti suami mesti kaya. Tidak ada manfaat memiliki suami yang kaya tetapi kedekut, suami yang berharta tetapi tidak memberi nafkah, suami yang berstatus tinggi tetapi masih meminta duit isteri. Akan tetapi yang penting lagi bermanfaat ialah suami yang sedar tanggungjawabnya untuk memberi nafkah kepada isteri pada kadar yang dia mampu.
Perlu juga ditekankan, suami tetap wajib memberi nafkah kepada isteri sekalipun isteri memiliki harta atau pendapatan sendiri. Suami tidak boleh mengabaikan tanggungjawabnya memberi nafkah kepada isteri yang kaya atau berpendapatan, juga tidak boleh memaksa isteri mengeluarkan belanja untuk menampung kewangan keluarga. Isteri dibolehkan mengeluarkan belanja atas pilihan dirinya secara rela, bukan paksaan.
Kelima: Akhlaknya.
Ciri kelima yang tidak kurang penting ialah akhlak calon suami. Rasulullah menekankan: “Sesungguhnya tidaklah sikap santun terdapat pada sesuatu melainkan ia menghiasinya dan tidaklah ia (sikap santun) tercabut dari sesuatu melainkan ia memburukkannya.” [Shahih Muslim, no: 2594]
Cara penampilan, kekemasan pakaian, arah pandangan, bahasa percakapan, kesungguhan mendengar, kejujuran mengaku salah, rendah diri menerima teguran, sabar terhadap apa yang tidak diingini, tenang dalam suasana marah, senyum dalam suasana tenang dan tegas dalam suasana dizalimi, semuanya adalah akhlak mulia yang perlu diperhatikan.
Jangan sekadar memerhatikan akhlak calon suami kepada anda kerana lazimnya ia mestilah baik. Akan tetapi perhatikan akhlak dia kepada orang lain seperti ahli keluarga, rakan kerja, peniaga buah dan pelayan restoran. Dengan cara ini anda dapat bezakan sama ada akhlak baik yang ditunjukkan calon suami kepada anda adalah tulen atau pura-pura.
Hukum2 Yang Timbul Selepas Faraq
Postby anakMINANG04 »:salam
Moga dirahmati Allah..
Apakah hukum2 yg timbul setelah pasangan suami-isteri difaraqkan oleh mahkamah???...seperti persoalan status perhubungan perkahwinan mereka sebelum ini, persetubuhan mereka, anak2 mereka, nafkah, perwalian dan sebagainya....
Mungkin bleh pihak panel perjelaskan...terima kasih...:wassalam
***************************
Postby kamin »
Wa’alaikumussalam
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan dengan dengan kadar kemampuan yang terhad, InSyaAllah.
Hak-hak wanita dan anak-anak apabila berlaku penceraian :-
1. Tempat Tinggal – Jika perceraian tersebut adalah secara biasa atau talak raj’i, atau dengan ertikata lain, talak yang boleh rujuk kembali, seorang isteri semasa iddahnya berhak mendapat tempat tinggal dari suaminya, sebagaimana firman Allah swt:
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ وَأَحْصُوا الْعِدَّةَ وَاتَّقُوا اللَّهَ رَبَّكُمْ لَا تُخْرِجُوهُنَّ مِنْ بُيُوتِهِنَّ وَلَا يَخْرُجْنَ إِلَّا أَنْ يَأْتِينَ بِفَاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ وَتِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ وَمَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ لَا تَدْرِي لَعَلَّ اللَّهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذَلِكَ أَمْرًا
“Wahai Nabi, apabila kamu menceraikan isteri-isterimu Maka hendaklah kamu ceraikan mereka pada waktu mereka dapat (menghadapi) iddahnya dan hitunglah waktu iddah itu serta bertakwalah kepada Allah Rabbmu. janganlah kamu keluarkan mereka dari rumah mereka dan janganlah mereka (diizinkan) ke luar kecuali mereka mengerjakan perbuatan keji”. (At Thalaq: 1)
Menurut ulama’, perbuatan mengusir isteri selepas penceraian raj’i adalah haram hukumnya.
Menurut Syeikh Ibn Utsaimin rh, semasa dalam iddah, dia masih boleh bercakap-cakap dengan isterinya, auratnya masih sama sebagaimana ia masih isteri sebagaimana firman Allah swt :-
وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذَلِكَ
“Dan suami-suaminya paling berhak merujukinya dalam masa menanti itu.” (Al Baqarah: 228)
2. Nafkah – Semasa didalam Iddah, isteri berhak mendapat nafkah, termasuklah makan, minum dan pakaian.
3. Muta'ah - Di samping mendapat nafkah, isteri juga berhak menuntut mutaah iaitu pemberian sagu hati oleh suami kepada bekas isteri yang diceraikan tanpa sebab.
4. Harta sepencarian - iaitu harta yang diperolehi bersama oleh suami dan isteri semasa perkahwinan mengikut syarat-syarat yang ditentukan oleh Hukum Syarak.
5. Hadhanah - iaitu hak penjagaan anak di peringkat umur tertentu dan belum mumaiyyiz sesudah berlaku perceraian antara kedua-dua ibu bapa mereka.
6. Nafkah Anak-Anak – Menurut Seksyen 72 Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah Persekutuan) 1984 memperuntukkan : “Maka adalah menjadi kewajipan seorang lelaki menanggung nafkah anaknya, sama ada anak itu berada dalam jagaannya atau dalam jagaan seseorang lain, sama ada dengan mengadakan bagi mereka tempat tinggal, pakaian, makanan, perubatan, dan pelajaran sebagaimana yang munasabah memandang kepada kemampuan dan taraf kehidupannya atau dengan membayar kosnya”.
Sekian, wassalam
Kuasa Bilangan Talak Kurang @ Tidak?
Postby anakMINANG04 »:salam
Moga mendapat rahmat Allah,
Kuasa talak ada pada suami...jika suami telah menceraikan isteri dengan talak satu...dan mengambil smula isteri tersbt bkn melalui jalan rujuk..yakni melalui pernikahan baru...persoalannya:-
1) adakah pernikahan baru tersebut mengurangkan bilangan talak atau tidak?...yakni kuasa talak yg ada pada suami tinggal dua atau kembali menjadi tiga....
2) bleh tuan panel berikan pandangan mazhab dan ulamak muktabar serta yg arjah mengenai permasalahan ini...
sekian t.kasih atas pencerahan tuan panel...
:wassalam
******************************
Postby al-jawhar »
:salam
Ringkasnya mengenai persoalan tersebut dapat dijawab seperti berikut :
1)adakah pernikahan baru tersebut mengurangkan bilangan talak atau tidak?...yakni kuasa talak yg ada pada suami tinggal dua atau kembali menjadi tiga....
Dalam permasalahan tersebut , bilamana seorang isteri yang diceraikan samada dengan talak 1 atau 2.Kemudian si suami tidak merujuk bekas isterinya sehingga habis tempoh iddah.Selepas daripada itu , mereka berkahwin semula dengan lafaz dan aqad yang baru , maka para ulama/fuqaha sepakat bahawa bilangan talak yang ada pada suami adalah mengikut baki bilangan talak yang tinggal.
Contohnya : Bila i menceraikan isterinya dengan talak 1 , maka baki talak yang ada padanya ialah 2.Jika diceraikan dengan talak 2 , maka baki yang ada ialah 1.
Apa yang menjadi perselisihan dikalangan ulama ialah bilamana bekas isteri / wanita tersebut berkahwin dengan lelaki lain selepas habis tempoh iddah...Kemudian selepas bercerai dengan suami keduanya , ia berkahwin semula dengan bekas suami pertama , Adakah bilangan talak yang dimiliki suami pertamanya mengikut baki talak yang tinggal atau mendapat semula 3 bilangan talak.
Perselisihannya adalah seperti berikut :
1) Jumhur Ulama mengatakan bahawa , bilangan talak yang dimiliki oleh suami terhadap isterinya itu adalah mengikut apa yang berbaki dari bilangan talak tersebut.Sekiranya telah ditalakkan dengan talak 1 , maka bakinya 2 dan beitulah seterusnya.
2) Abu Hanifah dan Abu Yusof serta sebahagian dari kalangan sahabat dan tabi'iin mengatakan , bahawa talak yang diperolehi oleh suami pertama wanita tersebut ialah kembali kepada 3 kali.Bukan baki bilangan talak yang masih ada.Ini kerana katanya , bahawa persetubuhan dengan suami ke dua tersebut telah menyebabkan baki bilangan talak suami pertama itu terhapus.
WA
:wassalam
Ruj :
Ahkam al-Usrah fi al-syari'atil Islamiah , Dr.Ali Ahmad Al-Qulaisyi
Panduan Memberi Nama Anak
by Abu UmairNama seseorang manusia adalah tanda dan alamat untuk dirinya. Tanpa nama, seseorang insan sukar dikenali dan dipanggil. Kerana itu, apabila lahir seorang bayi, wajib bagi penjaganya memberikan satu nama kepadanya. Imam Ibn Hazm menukilkan kesepakatan ulama tentang wajib memberi nama kepada anak lelaki dan perempuan.
Dalam memberikan nama anak, jangan kita memandang remeh. Kerana, nama yang kita berikan kepada sikecil inilah yang akan menjadi label untuk dirinya sampai bila-bila. Nama inilah yang akan tercatat dalam sijil kelahirannya, kad pengenalannya, lesen memandunya, sijil-sijil akademiknya, sehingga ke sijil kematiannya.
Jika nama yang diberikan memberi maksud yang tidak baik, dia akan dikenali dengan nama itu sehingga akhir hayatnya. Bukan itu sahaja, orang yang memberikan nama juga akan menerima malu. Sebagaimana pepatah (Arab) menyebut, ‘Melalui namamu, sudah kukenal siapa ayah kamu’.
Oleh itu, sebelum memberikan suatu nama bagi anak yang lahir, wajar diperingatkan dengan beberapa perkara. Secara ringkasnya seperti berikut:
1) Nama memberi kesan kepada kehidupan seseorang. Pepatah (Arab) menyebut: ‘Bagi setiap yang empunya nama, pasti ada bahagian daripada namanya’. Hakikat ini diperakui oleh Ibnul Qayyim. Katanya: “Kebanyakan orang-orang yang hina, nama mereka munasabah dengan diri mereka. Dan kebanyakan orang-orang mulia dan tinggi, nama mereka sesuai dengan diri mereka”.
2) Waktu memilih nama. Dalam sunnah Nabi SAW, terdapat kelonggaran pada waktu memberi nama. Samada pada hari pertama, atau dalam masa tiga hari pertama, atau pada hari ketujuh. Pilihlah mana-mana yang digemari.
3) Siapakah yang berhak memberi nama? Jika kedua-dua ibu bapa bersetuju dengan satu nama, maka ia suatu yang baik. Tapi, kadangkala mereka berselisih. Dalam situasi ini, yang berhak ialah bapanya. Tapi, jika kuasa veto bapa boleh menjejaskan keharmonian keluarga, eloklah dicari nama yang dipersetujui oleh kedua-duanya. Ataupun meminta orang lain yang memberikan nama yang elok, sebagaimana sesetengah sahabat meminta Nabi SAW meletakkan nama anak-anak mereka.
4) Nama anak mesti dibinkan kepada bapanya, bukan ibunya. Demikianlah arahan Allah Taala dalam surah al-Ahzab, ayat 5 yang bermaksud, “Serulah mereka dengan nama bapa-bapa mereka”.
5) Pilihan nama yang baik. Nama yang baik ialah nama yang sebutannya elok, dan maknanya juga baik. Pepatah (Arab) menyebut, ‘Kewajipan ayah terhadap anaknya ialah: memilih baginya ibu yang baik, memberinya nama yang baik, dan mengajarnya adab yang baik’.
6) Contoh nama-nama yang digemari syarak ialah;
- Abdullah dan Abdul Rahman
- Nama yang dimulakan dengan ‘Abd’, seperti: Abdul Malik, dan Abdul Aziz.
- Nama para Nabi seperti: Muhammad, Ibrahim, dan Musa.
- Nama orang-orang soleh, seperti nama-nama sahabat.
7) Mengelak daripada memberi nama-nama yang haram. Seperti:
- Nama ‘Abd’ yang dihubungkan dengan selain Allah, kerana Abd bermaksud ‘hamba’. Maka haram memberi nama: Abdul Syams, Abdul Qamar, Abdul Nabi, Abdul Husain, dan seumpamanya.
- Nama yang khas untuk Allah sahaja, seperti: Al-Rahman, Al-Khaliq.
- Nama-nama berhala, seperti: Al-Laat, Al-Uzza, Isaaf dan Naelah.
- Nama yang menunjukkan sifat yang tidak layak bagi diri seseorang, seperti: Malikul Amlak (Raja segala raja), dan Sayyid al-Naas (Penghulu segala manusia).
- Nama-nama Syaitan, seperti: Al-Walhan, Al-A’war, dan Al-Ajda’.
8)Seboleh-bolehnya hendaklah menjauhi nama-nama yang makruh. Antaranya:
- Nama yang memberi maksud suatu yang kurang disenangi, seperti: Al-Harb (Peperangan), Fadhih (Yang membuka aib), Suham (sejenis penyakit unta).
- Nama-nama yang memberi makna yang merangsang nafsu, contohnya: Fatin فاتن (Penggoda).
- Nama-nama yang membawa maksud dosa dan maksiat, contohnya: Sariq (Pencuri).
- Nama-nama seperti: Firaun, Qarun dan Haman.
- Nama-nama haiwan yang terkenal dengan sifat dan perumpamaan yang tidak elok, contohnya: Himar (Keldai), dan Al-Kalb (Anjing).
- Nama-nama yang digabungkan dengan perkataan ‘Al-Din’ (Agama) dan ‘Al-Islam’, seperti: Dhiyauddin, Saiful Islam, Nurul Islam, dan seumpamanya. Tujuannya untuk memelihara kedua-dua nama ini (Al-Din dan Islam) daripada menjadi nama individu yang tidak layak.
- Nama-nama yang digabungkan daripada dua nama. Kerana para salaf dahulu tidak memberi nama melainkan satu perkataan sahaja. Pada zaman-zaman terkemudian, timbul nama-nama gabungan, seperti: Muhammad Ali, Ahmad Yunus dan lain-lain.
9) Menukar kepada nama yang baik. Jika ditakdirkan seseorang diberikan nama yang tidak menepati kehendak syarak, contohnya nama yang diharamkan, maka penyelesaiannya ialah dengan menukar nama. Dalam hadis disebut bahawa Rasulullah SAW menukar nama yang buruk kepada nama yang baik. Direkod oleh Tirmizi.
Kesimpulan, pilihlah nama yang cantik dan bertepatan dengan syarak. Jangan hanya melihat kepada sebutan yang menarik dan glamour.
Sekian.
Rujukan:
- Tasmiyah al-Maulud.
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteAssalamualaikum....mohon memberi penjelasan terhadap soalan yang ingin kemukakan....saya telah mengenali seorang lelaki..lelaki ini sudah mempunyai isteri dan seorang anak...masalahnya adalah...sejak isterinya meahirkan anak sulungnya..hubungan suami isteri semakin renggang...segala perlakuan dan pekerjaan dirumah suaminya yang buat...ada isteri tapi tak boleh nak tolong suaminya...setiap kali ingin pergi kerja perut kosong isterinya xsediakan makanan..masakan harian jarang boleh rasa air tangan isteri....sentiasa makan di restoran...masalah sekarang adalah patutkan hubungan mereka bercerai??mohon penjelasan...
ReplyDelete