Monday, May 30, 2011

Soal Jawab Wanita Dan Keluarga 6

Jatuhkah Talak Dalam Keadaan Amat Marah

Assalamualaikum ustaz.
Saya mempunyai kemusykilan mengenai talak. Kawan baik saya telah terlepas cakap kepada isterinya semasa marah. Dia katakan “akan jatuh talak awak jika saya menghubungi dia (kawan perempuannya)”.
Persoalannya:
1. Jatuhkah talak jika suami itu menghubungi kawan perempuanya itu?

2. Adakah dia boleh menarik semula kata-katanya supaya tidak jatuh talak jika dia hubungi kawannya itu?

3. Jika boleh, bagaimna caranya?

4. Jika kawan perempuannya yang menghubungi dia adakah kata-katanya ini terpakai dalam hukum?

5. Bolehkah dia berjumpa kawannya itu sebab dia cuma mengatakan menghubungi sahaja?

***********************
Ust Alamghiri Alfikrah.net

Salam..
Dalam keadaan marah (terlalu beremosi), lafaz talak tersebut tidak dikira. Maka ia tidak jatuh secara umumnya.

Insya Allah boleh baca di dalam Nail al-Authar - al-Syaukani atau Fiqh al-Sunnah karya Sayyid Sabiq.
Hadisnya sebut:

وعن عائشة قالت : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول لا طلاق ، ولا عتاق في إغلاق } رواه أحمد وأبو داود وابن ماجه
Daripada Aisyah yang menceriatakan: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: Tidak jatuh talak, tidak merdeka hamba dalam keadaan tertutup (terlalu beremosi) - riwayat Ahmad, Abu Dawud dan Ibn Majah.

Dalam hal seseorang yang sedang 'tertutup akal fikirannya' ketika itu dan ulama menyatkan al-Ighlaq dalam hal ini bermaksud marah, dipaksa, mental dan sama sepertinya yang tidak ada yang mampu mengawal sikap tersebut kecuali dirinya sendiri.

Jadi sebahagian ulama mengatakan hal tersebut termasuk juga dalam keadaan terlalu marah dan tidak mampu mengawal kemarahannya, maka apa yang dinyatakannya kepada isterinya ketika itu, tidak boleh diambil kira.

Ulama juga membahagikan kepada tiga peringkat marah:

1- Marah sampai hilang akal. Baling kerusi meja, menjerit terlolong sampai mengganggu jiran dan sebagainya. Ini tidak jatuh talak. Sebab akalnya tidak berfungsi dengan baik.

2- Kemarahan tidak terkawal tapi tidak terlalu emosi. Marah dengan penyesalan dan sebagainya. Jatuh talak ketika ini. Mungkin yang di atas tadi dalam kategori ini.

3- Marah biasa yang terkawal dan mempunyai niat. Maka jatuh talaknya.

Wallahu a'lam.
_________________
Fikri Alamghiri
Tasfiyah wa Tarbiyah

6 comments:

Anonymous said...

salam

saya ingin tanya, adakah jatuh talak sekiranya seorang lelaki dipaksa melafazkan taklik oleh isteri dan keluarga sebelah isterinya?
adakah taklik sah walaupun dibuat secara paksa dan bukan atas kerelaan sendiri?

Admin said...

tidak sah kerana syarat talak adalah niat diikuti dengan lafaz.

lafaz talak perlu dibuat di hadapan pendaftar nikah-cerai-rujuk dan menurunkan tandatangan.

Anonymous said...

salam. saya ada beberapa soalan. Mohon dijawab.

1. Suami berkata jika 'ahahhaa' lagi,jatuh talak tp si isteri fikirkan hnya yg disebut dan 'ehehe/haha' shj sehingga suami kata 'ketawa'. jatuhkah talak?

2. Dlm bergaduh,suami marah dan dlm keadaan yg beremosi. suami ada mengatakan 'jika ... jatuh talak'. Jatuhkah talak sekiranya apa yg dikatakan Jika itu dilakukan?

Mohon dibalas.
Salam.

Anonymous said...

Salam. Saya ingin bertanya,
Suami saya seorang yang panas baran. Sekiranya suami ada mengatakan jatuh talak beberapa kali tetapi semuanya di dalam keadaan kami yang bergaduh dan dia sedang marah. Adakah talak2 itu dikira?

Sgt mohon dibalas.

Anonymous said...

Assalamualaikum.
Saya ada pertanyaan dan sangat memerlukan jawapan daripada ustaz.

Sekiranya suami ada melafazkan cerai semasa isteri mengandung dan telah rujuk kembali, tetapi kerana marah si suami melafazkan cerai sekali lagi dan si isteri masih mengandung. Boleh kah rujuk kembali?
Berapa talaq yang dikira?

Assalamualaikum.

sexy said...

soalan oleh anonymous 1.
taklik ke talak? jika taklik, ada tertulis di surat nikah kan? jika isteri mengadu kepada mahkamah syariah, bicara.bla.bala.bla jatuhla talaknya.
jika dimaksudkan talak, tidak jatuh jika dipaksa.(BETULKAN SAYA JIKA SAYA SILAP)

kasihan/malang/ada hikmahnya dapat suami macam itu... suami yang baik akan berusaha untuk mengubah sikap baran, tidak mempermainkan/ bergurau dengan perkataan cerai. jika berlaku rujuklah kepada pejabat kadi/ pendaftar/ mahkamah agar terpelihara hubungan & keturunan. manalah tau bergurau punya bergurau, jatuh talak. ingat masih suami isteri rupanya dah talak 3. tup!tup mengandung.. panjang ceritanya.


Mahram Bagi Wanita

Siapakah Mahram Bagi Wanita

Pada artikel yang lepas kita telah pun melihat berkenaan aurat wanita yang wajib ditutup apabila keluar rumah dan untuk menutup dari pandangan kaum lelaki yang bukan mahram. Jadi, melalui artikel ini, ia bakal menjelaskan pula siapakah mahram wagi wanita sekaligus setakat manakah batas aurat di hadapan mahram.

Definisi mahram (bagi wanita)

Mahram bagi wanita adalah mereka yang boleh memandangnya, berdua dengannya, melakukan safar (perjalanan) bersama, diharamkan bernikah dengannya untuk selamanya dengan sebab fitrah yang menjadikannya mahram. (Lihat: Abu Malik Kamal, Ensiklopedi Fiqh Wanita, jil. 2, m/s. 156)

Siapakah Mahram?

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

Maksudnya: “Katakanlah kepada wanita yang beriman: “Hendaklah mereka menahan (menjaga) pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan (memanjangkan) kain tudung (khimar) ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera (anak-anak lelaki) mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung”.” (Surah an-Nuur, 24: 31)

Dalam ayat ini Allah Subhanahu wa Ta’ala menjelaskan bolehnya mahram melihat bahagian perhiasan (aurat tertentu) dari tubuh wanita.

... dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau...

Di antara hikmah bolehnya wanita tidak menutup bahagian aurat tertentu di hadapan mahram adalah bagi memudahkan pelbagai urusan mereka. Di mana antaranya mereka sentiasa berada bersama bercampur-baur di dalam rumah yang sama.

Daripada ayat tersebut, Allah Subhanahu wa Ta’ala memulakannya berdasarkan turutan berikut:

  1. Suami.
  2. Bapa, termasuk datuk. Termasuk datuk dari pihak ibu.
  3. Bapa suami (bapa mertua).
  4. Anak-anak mereka dan anak-anak suami mereka. Termasuklah cucu dan seterusnya.
  5. Saudara secara mutlak, sama ada saudara kandung (adik-beradik), saudara se-bapa, saudara se-ibu, dan seterusnya ke bawah.
  6. Anak-anak saudara lelaki (anak saudara) dan anak-anak saudara perempuan.
  7. Pak cik dari pihak ayah atau dari pihak ibu. Mereka termasuk di dalam cakupan mahram, walaupun tidak termasuk di dalam ayat tersebut.

Terdapat sebahagian ulama menyatakan bahawa pak cik dari pihak ayah atau dari pihak ibu tidak termasuk mahram yang dibolehkan untuk tidak menutup aurat. Ini adalah berdasarkan daripada atsar yang diriwayatkan oleh Ibnul Mundzir dari ‘Ikrimah ketika menafsirkan ayat 31 dari surah an-Nuur, “Ia (‘Ikrimah) berkata, “Pada ayat ini Allah tidak menyebutkan pak cik dari pihak bapa atau pak cik dari pihak ibu. Kerana hukum pak cik dari pihak bapa atau pak cik dari pihak ibu mengikuti putera-putera pak cik mereka (sepupu). Dengan demikian, mereka tidak boleh melepaskan khimar (tudung) ketika berhadapan dengan pak cik dari pihak bapa atau pak cik dari pihak ibu.” (Ibnu Abi Syaibah, al-Mushannaf, 4/338. Lihat: Tafsir Ibnu Katsir)

Namun, (lebih tepat) kebanyakan ulama berpendapat bahawa mereka (Pak cik dari pihak ayah atau dari pihak ibu) adalah sama hukumnya dengan mahram yang lainnya dengan berdalilkan hadis dari ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha:

“Bahawasanya Aflah, saudara Abul Qu’ais (iaitu pak cik sepersusuannya) datang meminta izin untuk menziarahinya (menemuinya) setelah diturunkan ayat Hijab. ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha berkata, “Aku tidak mengizinkannya”. Ketika Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Salam datang, aku menceritakan apa yang telah aku lakukan. Ternyata beliau menyuruhku supaya mengizinkannya menemuiku.” (Hadis Riwayat al-Bukhari. Lihat: Abu Malik Kamal, Ensiklopedi Fiqh Wanita, jil. 2, m/s. 158)

8 – Mahram kerana sepersusuan juga tidak disebutkan melalui ayat terebut. Namun, para ulama berhujjah dengan hadis dari ‘Aisyah tadi dan bersepakat bahawasanya mereka sama seperti mahram yang lainnya.

Mahram Yang Diharamkan Berkahwin Dengannya

Allah Subahanhu wa Ta’ala berfirman:

Maksudnya: “Diharamkan atas kamu (mengahwini) ibu-ibumu; anak-anakmu yang perempuan; saudara-saudaramu yang perempuan, saudara-saudara bapakmu yang perempuan; saudara-saudara ibumu yang perempuan; anak-anak perempuan dari saudara-saudaramu yang laki-laki; anak-anak perempuan dari saudara-saudaramu yang perempuan; ibu-ibumu yang menyusui kamu; saudara perempuan sepersusuan; ibu-ibu isterimu (mertua); anak-anak isterimu yang dalam pemeliharaanmu dari isteri yang telah kamu campuri, tetapi jika kamu belum campur dengan isterimu itu (dan sudah kamu ceraikan), maka tidak berdosa kamu mengawininya; (dan diharamkan bagimu) isteri-isteri anak kandungmu (menantu); dan menghimpunkan (dalam perkawinan) dua perempuan yang bersaudara, kecuali yang telah terjadi pada masa lampau; sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. dan (diharamkan juga kamu mengawini) wanita yang bersuami, kecuali budak-budak yang kamu miliki (Allah telah menetapkan hukum itu) sebagai ketetapan-Nya atas kamu. Dan dihalalkan bagi kamu selain yang demikian (yaitu) mencari isteri-isteri dengan hartamu untuk dikawini bukan untuk berzina. Maka isteri-isteri yang telah kamu nikmati (campuri) di antara mereka, berikanlah kepada mereka maharnya (dengan sempurna), sebagai suatu kewajiban; dan tiadalah mengapa bagi kamu terhadap sesuatu yang kamu telah saling merelakannya, sesudah menentukan mahar itu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.” (Surah an-Nisaa’, 4: 23-24)

Batasan Aurat Yang Boleh dilihat Oleh Mahram

Mahram boleh melihat sesuatu yang biasa nampak dari aurat seseorang wanita seperti anggota-anggota wudhu’. (Ibnu Qudamah, al-Mughni, 6/554)

Daripada Ibnu ‘Umar radhiyallahu ‘anha, ia berkata:

Dahulu kaum lelaki dan wanita pada zaman Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Salam melaksanakan wudhu’ secara bersama-sama.” (Hadis Riwayat al-Bukhari, no. 193)

Dapat difahami daripada peristiwa ini ia adalah khusus bagi para isteri dan mahram. (Ibhu Hajar al-‘Asqalani, Fathul Bari, 1/465)

Menurut Ibnul Jauzi rahimahullah:

Di dalam hadis tersebut terdapat suatu penjelasan yang menunjukkan bahawa seseorang lelaki boleh melihat anggota-anggota wudhu’ bagi mahramnya, demikian juga sebaliknya.” (Ibnul Jauzi, Jami’ Ahkam an-Nisaa’, 4/195)

Penutup

Kesimpulannya, wanita dibenarkan tidak menutup di bahagian tertentu pada auratnya apabila berdepan dengan mahram. Dan wajib mengenakan penutupan aurat dengan sempurna kepada selain mahram iaitu kepada sebagaimana individu yang dijelaskan di atas.



Masalah Haid Melebihi Tempoh Biasa

Petikan Jawapan ahli panel (thtl)

Posted: July 25, 2007 - 12:01 PM

--------------------------------------------------------------------------------
Apabila kecelaruan haidh itu berlaku selepas pengambilan suntikan perancangan kelahiran (Birth Control), itu menandakan side-effect pertama yang dialami oleh isteri anda gara-gara suntikan tsb. Ini kena diajukan kembali kepada doktor yang memberi suntikan tsb.

Mengenai kecelaruan haidh yang dialami oleh isteri anda sekarang, anda boleh mengikut Fiqh Syafi'iyah yang membataskan had maksima waktu haidh kepada 15 hari tanpa mengambil kira hari-hari yang mana tiada darah keluar. Hikmahnya supaya haidh itu kembali stabil seperti sedia kala. WA

Ingin saya merujuk kepada permasalah haid yang ditulis oleh syeik muhamad bin shaleh al 'utsaimin dan diterjemah oleh muhammad yusuf harun
sila lawati laman web ini :-

http://www.scribd.com/doc/6284908/Darah-Kebiasaan-Wanita

Mohon penerangan lanjut mengenai masalah kedatangan haid yang melebihi daripada hari biasa sehingga 2 minggu ...

Jika mengikuti Fiqh Syafi'iyah selepas 15 hari seorang wanita boleh melakukan seperti biasa termasuk bersama suami walaupun nyata masih ada darah .....

Jika mengikut kupasan masalah haid drp syeik muhamad bin shaleh al 'utsaimin dan diterjemah oleh muhammad yusuf harun kena tunggu sehingga nyata tiada darah haid .....

Saya terkeliru yang mana satu perlu saya ikuti dalam pemasalahan haid yang melebih hari biasa ... jika tersalah melibatkan dosa besar .......

Pohon penjelasan .....

walahualam

*******************
al-jawhar
Panel Feqh

Salam

Bismillahi wal hamdulillahii ,

Sebenarnya tidak ada perbezaan atau kekeliruan pun antara jawapan Thtl dan Syaikh Uthaimin mengenai dengan tempoh masa maksimum darah haid.

Ini kerana , apa yang diutarakan oleh Thtl itu , adalah mengikut pandangan Mazhab Syafie dan Hanbali yang mana tempoh paling cepat darah haid ialah sehari semalam dan maksimumnya ialah 15 hari.

Mazhab Hanafi pula berpendapat tempoh paling cepat ialah selama 3 hari dan paling maksimum ialah 10 hari.

Jika kita lihat pula pandangan Imam Malik , bahawa masa berlangsungnya haid itu tidak ada tempoh tertentu.Begitu juga tidak ada batasan masa yang paling lama / maksimum.Sebagimana dalil daripada firman Allah swt dalam surah al-baqarah ayat 222:

وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذًى

Mereka bertanya kepadamu tentang haidh. Katakanlah: "Haidh itu adalah suatu kotoran."

Berdasarkan kepada maksud firman Allah swt di atas , bilamana tempoh masa maksimum tidak diitetapkan , maka cara atau kaedah yang digunakan untuk menentukan bilakah masa haid itu telah habis ialah dengan cara apabila darah haid itu terhenti , iaitu tidak ada darah lagi yang keluar.

Maka , secara kaedahnya , kita boleh mengikut kaedah penentuan yang mana bersesuaian dengan keadaan dan situasi yang berlaku.Bagi wanita yang mengalami tempoh masa haid yang stabil , sudah tentu dia akan dapat mengagak bilakah yang dikatakan darah haid dan bila pula yang dikatakan darah Istihadhah.Ini dapat ditentukan melalui kebiasaan datang dan tamatnya darah haid pada setiap bulan.

Bagi mereka yang tidak dapat menentukannya , boleh menetapkan hukumnya dengan cara melihat kepada warna darah yang keluar sebagaimana sabda Rasulullah saw yang diriwayatkan oleh An-Nasaie daripada Fatimah binti Abu Hubaisy :

“Sesungguhnya darah Haid itu hitam seperti diketahui ramai.Jika terjadi seperti itu , maka tinggalkanlah solat.Jika yang keluar itu adalah darah lain maka berwudhuklah dan solatlah.”
(An-Nasaie , jilid 1 , ms : 102)

Atau pun boleh juga mengguna pakai kaedah yang ditetapkan oleh Mazhab Syafie , iaitu dengan menetapkan tempoh maksimum selama 15 hari.

WA

Ruj :
Al-Mughni , Ibn Qudamah
Al-Mufassal , Dr Abd Karim Zaidan



Muslimah Pamer Foto Dalam Internet

Salam

apakah hukum seseorang wanita meletakkan gambarnya di dalam laman sesawang sosial mcm myspace,friendster dan sekutunya,meskipun ia masih menutup aurat.... Yellow Confused

asif
syukran kathiran

******************
al-jawhar
Panel Feqh

Salam

Bismillahi wal hamdulillah

Sebarang perkara yang dibimbangi boleh membawa kepada perbuatan maksiat dan keji yang lebih besar , secara kaedahnya hendaklah dielakkan.

Meletakkan gambar seorang wanita (sekalipun menutup aurat) untuk tontonan ramai adalah perbuatan yang boleh membawa kepada fitnah.Hukumnya adalah sama dengan seorang wanita yang bersanding di hari perkahwinannnya untuk ditonton oleh para jemputan , sekalipun wanita tersebut memakai pakaian yang menutup aurat.

Ini kerana , melalui raut wajah wanita itu , sudah cukup untuk membuatkan orang yang melihatnya merasa tertarik dan sebagainya.

Maka , untuk menutup jalan-jalan yang boleh membawa kepada kemaksiatan dan kemungkaran yang lebih besar , adalah lebih baik tidak diletakkan gambar tersebut.....Allahu A'alam..

WA



Gugur kandungan sebelum 4 bulan

Salam

saya ingin bertanya kepada panel al ahkam tentang situasi seorang perempuan yang sudah kelewatan waktu haidh selama 4hari , kemudian dia menggunakan alat utk memeriksa kehamilan dan ternyata ianya positiv..dalam masa yang sama dia dan suami ingin merancang kehamilan , jadi selepas itu dia memakan nenas utk membolehkannya period seperti biasa..apakah hukum ini?adakah ia dianggap menggugurkan kandungan?

apakah takrif menggugurkan kandungan?adakah setelah janin terbentuk baru dikira gugur ataupun segumpal darah pun dikira gugur.

***********************
al-jawhar
Panel Feqh

Salam

Bismillahi wal hamdulillah ,

Berdasarkan kepada situasi yang disebutkan oleh saudari , maka hukumnya adalah tidak mengapa dan ianya tidak dianggap sebagai menggugurkan kandungan.Ini kerana pada peringkat itu yang mana usianya mungkin sekitar 1 atau 2 minggu janin masih lagi tidak terbentuk, berdasarkan kepada sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Mas'ud ra :

إِن أحدكُم يُجمع خلقه فِي بطن أمه أَرْبَعِينَ يَوْمًا نُطْفَة ، ثمَّ يكون فِي ذَلِك علقَة مثل ذَلِك ، ثمَّ يكون فِي ذَلِك مُضْغَة مثل ذَلِك ، ثمَّ يُرسل الْملك فينفخ فِيهِ الرّوح

Sesungguhnya setiap kamu dihimpunkan kejadiannya dalam rahim ibunya selama 40 hari sebagai mani , kemudian dia menjadi ketulan darah seperti tempoh tersebut juga (40 hari) , kemudian dia menjadi ketulan daging seperti tempoh tersebut juga , Kemudian diutuskan kepadanya malaikat , maka ditiupkan ruh padanya...........

(HR Imam Bukhari : 3036 , Imam Muslim : 2643)

Hadis ini adalah sebuah hadis yang panjang dan hadis ini juga direkodkan oleh Imam Nawawi dalam hadis 40 nya iaitu hadis ke 4.

Berdasarkan hadis di atas , ruh akan ditiupkan kepada janin yang berada dalam perut si ibu ketika usianya 4 bulan.Manakala sebelum 4 bulan janin tersebut tidak bernyawa apatah lagi jika usianya baru 1 atau 2 minggu.

Kebanyakan ulama menghukumkan bahawa menggugurkan kandungan sebelum tempoh 4 bulan beserta dengan alasan yang kukuh adalah dibolehkan.Manakala selepas 4 bulan majoriti ulama mengharamkannya kecuali dalam satu keadaan , iaitu sekiranya janin tersebut jika dilahirkan akan mengancam nyawa si ibu.Ini kerana dalam hal ini nyawa ibu lebih diutamakan.

Walaupun majority fuqaha memfatwakan boleh menggugurkan janin sebelum 4 bulan dengan sebab2 yang konkrit, bagaimanapun terdapat sekumpulan kecil ulama yang mengharamkannya dalam semua peringkat umur janin, ia adalah pandangan Imam Abu Hamid Al-Ghazali (wafat 505 H), serta sebahagian Fuqaha' Mazhab Maliki.

Secara kesimpulannya , menggugurkan janin sebelum peniupan roh ini terbahagi kepada 3 pendapat :

Pertama :

Menggugurkan janin sebelum peniupan roh hukumnya boleh. Bahkan sebagian dari ulama membolehkan menggugurkan janin tersebut dengan obat. ( Hasyiat Al Qalyubi : 3/159 ) Pendapat ini dipelopori oleh para ulama dari madzhab Hanafi, Syafi’I, dan Hambali. Tetapi kebolehan atau keharusan ini disyaratkan adanya keizinan atau kerelaan dari kedua orang tuanya,( Syarah Fathul Qadir : 2/495)

Kedua :

Menggugurkan janin sebelum peniupan roh hukumnya makruh. dan apabila sampai pada waktu peniupan ruh, maka hukumnya menjadi haram. Dalilnya bahwa waktu peniupan ruh itu tidak diketahui secara pasti, maka tidak boleh menggugurkan janin jika telah mendekati waktu peniupan ruh , demi untuk berhati-hati / berjaga-jaga . Pendapat ini dipegang oleh sebagian ulama madzhab Hanafi dan Imam Romli yang merupakan salah seorang ulama dari madzhab Syafi’I . ( Hasyiyah Ibnu Abidin : 6/591, Nihayatul Muhtaj : 7/416 )

Ketiga :

Menggugurkan janin sebelum peniupan roh hukumnya haram. Dalilnya bahwa air mani yang masuk ke dalam faraj wanita itu telah tertanam dalam rahim dan telah bercampur dengan ovum wanita sehingga dikatakan telah bersedia untuk menjadi satu jenis / spesis kehidupan, maka menggugurkannya adalah merupakan satu tindakan kejahatan . Pendapat ini dianut oleh Ahmad Dardir , Imam Ghozali dan Ibnu Jauzi ( Syareh Kabir: 2/ 267, Ihya Ulumuddin : 2/53, Inshof : 1/386)

WA


Hukum menjual susu ibu

Assalaamu'alaikum wbt,

Saya adalah salah seorang moderator laman SusuIbu.Com ( http://susuibu.com ). Di dalam forum kami, ada pertanyaan berikut:-
"Isu semasa mengenai melamine dalam susu formula di China...tadi ada artikel dalam CNN tentang seorang wanita di China yang menjual susu badannya (milk nanny) dan di bayar dengan lumayan. Jadi saya nak tahu apa hukumnya menjual susu badan kepada orang yang bukan Islam.

( Ref: http://susuibu.com/modules/newbb/viewtopic.php?viewmode=thread&topic_id=3794&forum=4 )

Apakah hukum menjual susu ibu secara umum begini serta permasalahan berkaitan (contoh: pengurusan), dan jika dibenarkan, bagaimana pula masalah penjualan kepada non-Muslim? (Contoh isu yang berkait rapat: isu ibu susuan dalam konteks penjualan secara umum sebegini).

Sekian, terima kasih.

Wassalaam.

***********************
kamin
Panel Feqh

wa'alaikumussalam

Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan anda dengan kadar kemampuan yang ada, In Sya Allah.

Didalam satu soalan yang di acukan kepada Ibn Utsaimin rh.(http://www.saaid.net/Doat/Zugail/217.htm) mengenai Bank Susu dimana berlakunya jual beli susu ibu. Berikut merupakan jawapan beliau :-

"Perkara ini adalah haram, tidak dibenarkan menubuhkan bank susu, kerana ini merupakan susu manusia! Kerana sesungguhnya berlakunya percampuran susu beberapa ibu dan tidak diketahui siapa ibunya. Didalam Syariah Islamiyah penyusuan membentuk mahram/perhubungan keluarga sebagaimana pertalian keturunan. Jika ia merupakan susu yang bukan dari manusia (eg: susu lembu), maka tidaklah mengapa."

Jawapan ini juga dipegang oleh Majma' al-Fiqh al-Islami (http://www.islamselect.com/mat/71966). Namun demikian, ada juga dikalangan ulama2 yang membenarkannya dengan membawa alasan disebab keperluan (http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?pagename=IslamOnline-English-Ask_Scholar/FatwaE/FatwaE&cid=1119503549312).

Sebagai langkah berhati-hati didalam menjaga nasab keturunan, penjualan susu ibu ini tidak dibolehkan, samada diantara orang Islam atau orang bukan Islam. WA.

Sekian, wassalam.



Was-was, menyebut 'Talak' dalam hati

Assalamualaikum… Saya menghadapi masalah was-was, kadang-kadang saya selalu susah hati atau was-was terhadap sesuatu perkara. Kadang-kadang bersifat sementara dan ada kalanya berlanjutan 2-3 bulan. Walaupun saya mengetahui apa yang saya lakukan tidak masuk akal dan tidak berlandaskan Sunnah Nabi dan Al-Quran, tetapi saya selalu gagal mengawal fikiran saya. Saya ingin sekali menjadi orang yang beriman dan beramal soleh ceria dan gembira selalu dan tidak mahu masalah ini menjadi halangan.

Maslah saya :

Saya baru sahaja mendirikan rumah tangga. Sejak hari pernikahan saya selalu diwas-waskan dengan lintasan/bayangan terhadap hubungan suami isteri. Saya selalu terlintas/terbayang bila saya membuat atau tidak membuat sesuatu benda saya terfikir mengenai cerai tetapi saya tiada niat pun hendak menceraikan. Ustaz perlu tak saya abaikan perasaan begitu kerana kalau saya ikutkan perasaan dan memikirkan ia akan menjadi-jadi.

1) Apakah jatuh talak terhadap isteri jika suami melafazkan cerai hanya didalam hati (tanpa sebutan mulut/nyata) sedangkan dia berada dalam keadaan sedar dan dalam masa yang sama suami dalam keadaan marah.

2) Jika seorang suami terlintas di hatinya untuk menceraikan isterinya tetapi dia tidak sekali-kali melafazkan apa yang terlintas di hatinya itu dan isterinya langsung tidak mengetahui apa yg terlintas di fikiran suaminya itu adakah berlaku perceraian dalam kes ini?

3) Lafaz talak jatuh jika dilafazkan di depan isteri bagaimana jika lafaz tidak dihadapan isteri. Maksudnya hanya lidah sahaja menggerakkan tanpa sebutan yang jelas. Ustaz saya terlalu was-was dan memikirkan perkara ini dan menyebabkan terbawa-bawa dalam kehidupan saya. Saya ada terfikir tentang lafaz sehingga saya menggerakkan lidah “aku” tanpa sebutan jelas untuk menerangkan kepada diri saya sendiri itu bukan lafaz talak. Saya tiada niat untuk bercerai, tetapi hanya memikirkan masalah saya ini.

4) Berulang-ulang kali mencuci ketika mandi junub atau mengambil wudhuk walaupun saya tahu bahawa sunnah Nabi tidak sedemikian iaitu cukup dengan 3 kali basuhan. Tetapi masalahnya ialah saya tidak dapat mengawal fikiran saya (Masalah yang pernah saya alami dahulu).

5) Mengulang bacaan atau ayat dalam sembahyang dan ibadah yang lain.

Saya merasakan amat tertekan dan harap tuan dapat membantu.

**********************
Abu_Umair
Panel Feqh

بسم الله
والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد

Sebelum menjawab soalan saudara, kami ingin mengingatkan saudara bahawa was-was adalah senjata syaitan untuk merosakkan ibadah hamba Allah, menyusahkan amalannya, dan untuk meretakkan dan menghancurkan rumahtangga.

Saudara mesti menerima dan yakin akan hakikat ini. Kerana para cendikiawan Islam mengatakan, ubat kepada was-was ialah keyakinan bahawa ia adalah daripada syaitan, dan Iblis yang membawanya kepada seorang muslim.

Selain itu perbanyakkan meminta perlindungan dengan ALlah daripada gangguan syaitan, iaitu dengan mengamalkan istiazah-istiazah yang diajar oleh Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam.

Bagi soalan no: (1,2,3) tentang talak yang disebut dalam hati, bukan dengan lafaz, ia tidak dikira talak. Malahan azam dalam hati untuk menceraikan isteri, jika tidak diucapkan dengan lidah, tidak menjejaskan perkahwinan. Ibn Taimiyyah mengatakan, dalam masalah ini tidak ada perselisihan. (Majmuk Fatawa 32/96).

Untuk soalan (4) dan (5), jawapannya adalah mengubati penyakit was-was. Tidak ada jalan penyelesaian kecuali usaha bersungguh-sungguh menghilangkan was-was.

Dan hendaklah diketahui bahawa mengulang-ulang solat, wudhu', takbiratul ihram dan lain2 amalan kerana waswas adalah suatu yang dicela syarak. Malahan sepakat ulama mengatakan ia adalah satu bidaah, dan kesesatan dalam agama. (Majmuk Fatawa Ibn taimiyyah).

_________________
albaruhiyy
Panel Feqh

Sebagai tambahan kepada saudara yang mengalami masalah was-was :

Antara pendekatan yang boleh menjauhkan diri kita daripada peyakit was-was adalah seperti yang diajar oleh ulama berdasarkan kepada hadis Rasulullah s.a.w. dalam beberapa riwayat ( Al-Nawawi, al-Azkar, hlm. 210-211) :

i. Membaca isti’azah : أعوذ بالله من الشيطان الرجيم . Boleh juga melakukan tafal (meludah tanpa air liur) di sebelah kiri. Kaedah ini diriwayatkan dalam sahih Muslim berkaitan was-was ketika solat.

ii. Menyebut : آمنت بالله ورسله sebanyak tiga kali.

iii. Membaca : هو الأول والآخر والظاهر والباطن وهو بكل شئ عليم

iv. Membaca : لا إله إلا الله

Selain itu, seseorang itu perlu menyibukkan dirinya dengan perkara yang berfaedah dan cuba memikirkan perkara-perkara lain. Itu lebih memberi faedah kepadanya dan menepati apa yang diajarkan oleh al-Qur’an dan al-Sunnah.

2 comments:

Anonymous said...

Ustaz, mcm mane plak dalam situasi yang sama (penyakit was-was),kalau dalam mainan hati tersebut, telah terlafaz secara tiba2 'aku ceraikan'? (ketika ini suami bersendirian, dan tanpa menyebut nama isteri).. dan tiada keinginan langsung nak ceraikan isterinya ketika itu.. apakah talak jatuh dalam situasi ini?

Anonymous said...

1- Ustaz, mcm mane plak dalam situasi yang sama (penyakit was-was),kalau dalam mainan hati tersebut, telah terlafaz secara tiba2 'aku ceraikan'? (ketika ini suami bersendirian, dan tanpa menyebut nama isteri).. dan tiada keinginan langsung nak ceraikan isterinya ketika itu.. apakah talak jatuh dalam situasi ini?

2-dan mcm mane plak jika dalam lafaz tersebut tidak jelas sama ada hanya berbisik atau melafazkan dgn jelas atau sebahagian dari lafaz tersebut dirasakan mgkin ada sebahagian dari lafaz tersebut hanya lafaz didalam hati..

3-Dan bagaimana pula jika was2 tersebut menyebabkan rase takut jika terjadinya maksiat (xpasti status perkahwinan), lalu si suami melafazkan kata rujuk? adakah rujuk itu dikira dah hilangnya 1kouta rujuk bagi suami tersebut?

4-dan kerana was-was pula dalam lafaz rujuk, telah menyebabkan si suami melafazkan beberapa kali kata rujuk tersebut.. bagaimanakah tentang perkara tersebut..?

keadaan serius dan sangat2 membuatkan si suami tertekan separuh gila...



Jimak Sebelum Cerai Syarat Sah Rujuk?

Salam buat Semua

Saya terlafaz perkataan Aku ceraikan kau kepada isteri. Sekarang ini ingin rujuk semula. Berasaskan rukun rujuk iaitu:-

'Rukun pertama, suami hendaklah seorang yang baligh. Tidak sah rujuk bagi suami yang belum baligh. Suami hendaklah seorang berakal dan tidak sah rujuk sekiranya suami dalam keadaan gila. Suami merujuk isteri hendaklah dengan sukarela. Tidak sah rujuk jika suami dipaksa dan ketika rujuk, suami hendaklah kekal dalam Islam. Rukun kedua, isteri hendaklah disetubuhi sebelum berlaku perceraian. Tidak boleh merujuk isteri yang diceraikan sebelum disetubuhi kerana isteri. Rukun ketiga, sighah (lafaz) hendaklah menggunakan perkataan yang menunjukkan dituju kepada isteri seperti ‘engkau’ atau ‘nama isteri itu’ atau dengan isyarat tunjuk kepada isteri. Sighah itu pula tidak boleh digantungkan'

Saya kurang faham dengan rukun kedua iaitu isteri hendaklah disetubuhi sebelum melakukan perceraian. Bagaimana jika saya dan isteri sudah lama tidak melakukan hubungan seks? Adakah masih boleh dirujuk dengan kerelaan isteri?

Harap dapat tunjuk ajar , kerana sebenarnya saya masih bersama isteri dan anak2 sekarang.. Terimakasih.

*****************
Abu_Umair
Panel Feqh

بسم الله
والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد

Maksud rukun tersebut ialah isteri yang diceraikan itu pernah disetubuhi dalam perkahwinan mereka. Maka barulah sah rujuk. Kerana, isteri yang tidak pernah disetubuhi oleh suami sejak awal perkahwinan, jika diceraikan, tidak ada iddah baginya.

Sebagaimana firman Allah Taala:

ثُمَّ طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِن قَبْلِ أَن تَمَسُّوهُنَّ فَمَا لَكُمْ عَلَيْهِنَّ مِنْ عِدَّةٍ تَعْتَدُّونَهَا

Maksudnya: kemudian kamu ceraikan mereka sebelum kamu menyentuhnya, maka tiadalah kamu berhak terhadap mereka mengenai sebarang iddah yang kamu boleh hitungkan masanya. (Al-Ahzab: 49).

Ayat tersebut mengatakan wanita yang diceraikan sedangkan belum disetubuhi tidak ada iddah baginya. Apabila tidak ada iddah, maka tidak boleh juga merujuknya, sebagaimana firman Allah:

وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذَلِكَ إِنْ أَرَادُواْ إِصْلاَحًا

Maksudnya: Dan suami-suami mereka lebih berhak merujuki mereka dalam tempoh menanti itu. (Al-Baqarah: 228).

Jadi, dalam kes saudara, saudara masih boleh merujuki isteri saudara selagi dalam tempoh iddah. Kerana sebagaimana saudara sebutkan, pernah melakukan hubungan seks dengan isteri cuma sudah lama tidak melakukannya.

Wallahu A'lam.

Kahwin 2 beradik dalam satu tahun hijrah

Assalamualaikum wbt kepada panelis2 al-ahkam..
Soalan saya, adakah larangan di dalam islam 2 beradik bernikah pada satu tahun hijrah yang sama? atau adakah terdapat keburukan2nya? atau ianya hanya kepercayaan orang2 dahulu yang tiada asas?

wslm.

************************
al-jawhar
Panel Feqh

Salam ,

Setakat pengetahuan dan pencarian kami , tidak terdapatnya larangan atau tegahan dalam Islam yang melarang untuk melangsungkan perkahwinan @ pernikahan kepada 2 beradik dalam satu tahun hijrah yang sama.

Malahan jika pernikahan tersebut dilakukan secara serentak atau pada tarikh yang sama juga adalah dibolehkan dalam Islam jika pihak keluarga kedua-dua pasangan tersebut mampu untuk melakukannya tanpa sebarang masalah.

Kemungkinan larangan ini datangnya dari kalangan orang2 dahulu kala yang sudah semestinya bersandarkan kepada sebab musabab yang tertentu...Allahu A'alam.



Iddah Kematian Suami

salam..

saya ada kemuskilan mengenai edah bagi seorang isteri yang telah kematian suami.. adakah si isteri diharamkan keluar dari rumah selama tempuh tersebut sama seperti isteri yg diceraikan suami?
jika ya, adakah ia secara mutlak atau ada kelonggaran syarak dan setakat mana ruang linkupnya..

sekian..

*********************
al-jawhar
Panel Feqh

Salam

بسم الله، و الحمد لله، و الصلاة والسلام على رسول الله، وبعد:

Iddah bagi wanita yang kematian suaminya adalah selama 4 bulan 10 hari sebagaimana yang disebut dalam hadis Rasulullah saw :

“Tidak halal kepada wanita yang beriman kepada Allah swt dan hari akhirat berkabung untuk sesuatu kematian lebih daripada 3 hari kecuali bagi wanita yang kematian suaminya.Dia hendaklah berkabung selama 4 bulan 10 hari.”

(Hadis Sahih riwayat Ahmad : 6/327 dan al-baihaqi dalam al-Kubra : 7/438)

Sepanjang tempoh tersebut wanita tersebut tidak boleh memakai bau-bauan dan barang perhiasan, malahan wajib ke atasnya untuk terus menetap di tempat yang disediakan oleh suaminya (rumah kediaman) sehingga berakhir ‘iddahnya dan tidak perlu ia berpindah ke rumah kaum keluarganya.Ia juga tidak boleh keluar dari rumah tersebut melainkan dharurat sahaja.

Firman Allah swt dalam surah al-Baqarah , ayat 234 :

وَالَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنْكُمْ وَيَذَرُونَ أَزْوَاجًا يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَعَشْرًا فَإِذَا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا فَعَلْنَ فِي أَنْفُسِهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ

Orang-orang yang meninggal dunia di antaramu dengan meninggalkan isteri-isteri (hendaklah para isteri itu) menangguhkan dirinya (ber'iddah) empat bulan sepuluh hari. Kemudian apabila telah habis 'iddahnya, maka tiada dosa bagimu (para wali) membiarkan mereka berbuat terhadap diri mereka menurut yang patut. Allah mengetahui apa yang kamu perbuat.

WA

6 comments:

ROL said...

tak berapa clear..
keluar dari rumah atau berpindah dari rumah tersebut?

Admin said...

Salam Rol,

maksudnya bukan berpindha tapi tak boleh keluar rumah kecuali ada urusan penting la kan... tak boleh berhias cantik2 sangat, tak boleh pakai perfume selama tempoh berkabung 4 bulan 10 hari.

Anonymous said...

salam..
bagaimana pula kalu balu itu bekerja?kalu dia berkahwin semula adakah balu tu dpt bersama dengan suaminya yang telah meninggal itu semula di akhirat nt?

Admin said...

W'salam
Islam itu mudah... keluar berkerja atau keluar rumah untuk mendapatkan keperluan harian tidak ditegah.

Yang ditegah keluar dengan pakaian warna warni atau ranggi yg boleh menarik perhatian ramai ditambah memakai wangian perfume semua....

http://qawanitadanperkahwinan.blogspot.com/2009/01/tempoh-iddah-keluar-rumah.html.

Bertemu di syurga:

جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَهَا وَمَنْ صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّيَّاتِهِمْ وَالْمَلَائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِمْ مِنْ كُلِّ بَابٍ

"Iaitu Syurga yang kekal yang mereka akan memasukinya bersama-sama orang-orang yang mengerjakan amal soleh dari ibu bapa mereka dan isteri-isteri mereka serta anak-anak mereka; sedang malaikat-malaikat pula akan masuk kepada mereka dari tiap-tiap pintu; " - [Surah al-Ra’d 13:23].

http://qawanitadanperkahwinan.blogspot.com/2009/01/anak-sulung-meninggal-dalam-kandungan.html.

Anonymous said...

as salam..
apakah hukum isteri yang dalam edah kematian suami melawat kubur arwah suami dan melawat ibunya yang uzur?

awie said...

salam kalau pergi memanggil ajak pergi makan kenduri arwah suami (dalam tempoh eddah)...?



Wanita Musafir Dengan Alasan Kerja

Salam

Apakah hukum wanita bermusafir ?
Adakah dimestikan ditemani mahram ataupun hanya untuk Haji sahaja.
Keadaan wanita berkerjaya sekarang menjadi keparluan bermusafir.
Adakah diharuskan atas urusan kerja ?

Kadangkala ditemani oleh rakan ofis sahaja, lain jantina.
Isteri orang ditemani suami orang lain- rasa macam tak sesuai je..

Minta penjelasan sebab banyak berlaku skrng ni dan sebagai ketua jabatan rasa macam bersalah pula mengarahkan wanita bermusafir(bisness trip).

*******************
Abu_Umair
Panel Feqh

بسم الله
والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد

- Syarak membenarkan wanita keluar rumah kerana keperluan, walaupun tidak ditemani mahram, dengan syarat tidak sampai kepada had musafir, dan mesti dengan keizinan suami.

Dalam hadis Aisyah r.a. Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda:

قد أذن الله لكن أن تخرجن لحوائجكن

Maksudnya: "Sesungguhnya Allah telah memberi izin kepada kamu (wanita) untuk keluar kerana keperluan-keperluan kamu". Direkod oleh Bukhari (no: 4939) dan Muslim (no: 2170).

- Adapun jika keluar hingga sampai kepada had musafir, maka mestilah ditemani mahram, atau sekurang-kurangnya ditemani wanita-wanita kepercayaan.

- Maka alasan bahawa ia urusan kerja tidak memadai untuk mengharuskan wanita bermusafir tanpa ditemani mahram. Kerana urusan kerja bukanlah satu perkara darurat. Apatah lagi jika hanya ditemani lelaki ajnabi, yang menimbulkan pelbagai fitnah kepada wanita dan lelaki itu.

- Ketetapan hukum syarak ini dilihat amat relevan dalam suasana kita menyaksikan perkembangan jenayah hari ini semakin meningkat, terutama kes rogol dan cabul.

Sekian



Kenapa nabi kahwin banyak?

Assalamualaikum ustaz yg dihormati,

Saya inginkan kepastian, sebagai seorang nabi yang digelar mewarisi 'akhlak Al-Quran', baginda tanpa diragui adalah contoh terbaik umat manusia.
Kemusykilan (akibat kejahilan saya sendiri) ialah, mengapa nabi seakan tidak 'mentauladani' ayat Al-Quran berkenaan lelaki tidak dibenarkan berkahwin lebih daripada 4 isteri?-(saya terbaca ketika baginda wafat, baginda telah mempunyai 10 orang isteri.)

Maaf soalan sebegini saya akui berpunca dari kejahilan sirah nabawi saya sendiri dan harap ustaz dapat menjelaskan.

Terima kasih.

*********************
izrail
Panel Feqh

Bismillah
Wassolatu wassalam 'ala Rasulillah SAW,

Nabi SAW adalah orang yang paling berakhlak dengan akhlak al-Quran tanpa perlu diragui. Tiada orang lain yang boleh menandingi Baginda dalam mentauladani suruhan dan larangan al-Quran.

Ayat Al-Quran yang menghadkan perkahwinan tidak lebih dari 4 orang isteri bukan ditujukan kepada Nabi SAW, kerana terdapat ayat lain khas yang membenarkan Baginda berkahwin dengan mana-mana wanita yang disukai dalam Surah al-Ahzab ayat 50:

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَحْلَلْنَا لَكَ أَزْوَاجَكَ اللَّاتِي آتَيْتَ أُجُورَهُنَّ وَمَا مَلَكَتْ يَمِينُكَ مِمَّا أَفَاء اللَّهُ عَلَيْكَ وَبَنَاتِ عَمِّكَ وَبَنَاتِ عَمَّاتِكَ وَبَنَاتِ خَالِكَ وَبَنَاتِ خَالَاتِكَ اللَّاتِي هَاجَرْنَ مَعَكَ وَامْرَأَةً مُّؤْمِنَةً إِن وَهَبَتْ نَفْسَهَا لِلنَّبِيِّ إِنْ أَرَادَ النَّبِيُّ أَن يَسْتَنكِحَهَا خَالِصَةً لَّكَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ قَدْ عَلِمْنَا مَا فَرَضْنَا عَلَيْهِمْ فِي أَزْوَاجِهِمْ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ لِكَيْلَا يَكُونَ عَلَيْكَ حَرَجٌ وَكَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِيماً

33. 50. "Wahai Nabi, sesungguhnya Kami telah menghalalkan bagimu isteri- isterimu yang telah kamu berikan mas kawinnya dan hamba sahaya yang kamu miliki yang termasuk apa yang kamu peroleh dalam peperangan yang dikurniakan Allah untukmu, dan (demikian pula) anak-anak perempuan dari saudara laki-laki bapakmu, anak-anak perempuan dari saudara perempuan bapakmu, anak-anak perempuan dari saudara laki-laki ibumu dan anak-anak perempuan dari saudara perempuan ibumu yang turut hijrah bersama kamu dan perempuan mu'min yang menyerahkan dirinya kepada Nabi kalau Nabi mahu mengawininya, sebagai pengkhususan bagimu, bukan untuk semua orang mu'min. Sesungguhnya Kami telah mengetahui apa yang Kami wajibkan kepada mereka tentang isteri-isteri mereka dan hamba sahaya yang mereka miliki supaya tidak menjadi kesempitan bagimu. Dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. "

Setelah Baginda memilih 9 orang isteri, diturunkan ayat 52 surah al-Ahzab yang melarang Nabi SAW berkahwin selain dari isteri-isteri yang sedia ada:

لَا يَحِلُّ لَكَ النِّسَاء مِن بَعْدُ وَلَا أَن تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْوَاجٍ وَلَوْ أَعْجَبَكَ حُسْنُهُنَّ إِلَّا مَا مَلَكَتْ يَمِينُكَ وَكَانَ اللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ رَّقِيباً

33. 52. "Tidak halal bagimu mengawini perempuan-perempuan sesudah itu dan tidak boleh (pula) mengganti mereka dengan isteri-isteri (yang lain), meskipun kecantikannya menarik hatimu kecuali perempuan- perempuan (hamba sahaya) yang kamu miliki. Dan adalah Allah Maha Mengawasi segala sesuatu".

Wallahu a3lam

1 comments:

mdsaf_kyo said...

apa yg saya difahamkan, Nabi Muhammad SAW ada mempunyai byk isteri, tetapi pada satu masa hanya 4 yg sah sebagai isteri...samada cerai atau mati saya tidak pasti...

kebanyakan isterinya juga adalah dari kalangan wanita kepada suami yg syahid @ tidak mempunyai tempat bergantung...

maka hakikatnya Rasulullah kahwin kepada ramai wanita adalah demi membela nasib mereka...

bukan seperti lelaki sekarang yg berkahwin lebih dari 1 kerana melihat kecantikan wanita tersebut dsb...



Hukum Wanita Memendekkan Rambut

Minta penjelasan mengenai hukum seorang perempuan berambut pendek tetapi dia bertudung litup. Adakah ianya menyerupai kaum lelaki dengan berambut pendek?

**********************
Abu_Umair
Panel Feqh

بسم الله
والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد

- Tidak halal bagi wanita memotong rambutnya sehingga menyerupai lelaki. Kerana syarak melarang wanita menyerupai lelaki, dalam hadis:

لعن رسول الله صلى الله عليه و سلم المتشبهات بالرجال من النساء والمتشبهين بالنساء من الرجال

Maksudnya: Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam melaknat wanita yang meyerupai lelaki, dan lelaki yang menyerupai wanita.
Direkod oleh Abu Daud (no: 4099) dan Tirmizi (no: 2784). Dinilai sahih oleh Tirmizi.

Kata Syeikh Uthaimin: Perbuatan wanita memotong rambut sehingga menyerupai lelaki adalah termasuk dalam dosa-dosa besar.

- Hukum ini tidak berbeza antara yang mendedahkan rambutnya d hadapan orang lain, atau tidak mendedahkan rambutnya. Bagi yang mendedahkan rambutnya, dosanya lebih besar kerana membuka aurat.

- Adapun memotong rambut yang panjang supaya menjadi lebih pendek, tanpa menyerupai lelaki maka tidak ada larangan daripada syarak.

Dalam Sahih Muslim:

وكان أزواج النبي صلى الله عليه و سلم يأخذن من رؤوسهن حتى تكون كالوفرة

Maksudnya: Para isteri Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam menipiskan sedikit rambut di kepala mereka, sehingga menjadi seperti 'wafrah' (iaitu rambut yang tidak melebihi telinga). (Sahih Muslim no: 320).

Kata Imam Nawawi: Hadis ini menunjukkan harus menipiskan rambut wanita, Wallahu A'lam. (Syarah Sahih Muslim 4/5)

Wallahu A'lam

No comments:

Post a Comment